Matematik

Hvad Skal Jeg :S

27. september 2005 af Noa (Slettet)
er der nogen der kan sætte mig igang med denne opgave, ved nemlig ikke hvad jeg skal:S

funkt. f har lokalt maksimum i (2,3) og er en løsning til diff.ligningen y´´= -x
angiv en regneforskrift for f

Svar #1
27. september 2005 af Noa (Slettet)

er der ingen der kan fortælle mig det?

Brugbart svar (0)

Svar #2
27. september 2005 af Rasmus.p (Slettet)

f(x)=y

Hvad gælder der om f'(2) når det er et maksimum? Hvad er værdien, med andre ord.

Du skal bare integrer to gange. HUSK konstanterne. desuden er den første konstant ikke lig den anden konstant.

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. september 2005 af allan_sim

#0.
Da højresiden kun afhænger af variablen x, kan du blot integrere to gange og udnytte oplysningerne til at finde konstanterne.

y'' = -x
y' = -(1/2)x^2 + k

Udnyt at der er lokalt maksimum for x=2 til at bestemme k.

Herefter finder du

y = -(1/6)x^3 + kx + c

Udnyt at grafen for f går gennem punktet (2,3) til at bestemme c.

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. september 2005 af fixer (Slettet)

Løs differentialligningen

f'' = -x (1)

trinvist. Dermed menes, bestem først f'(x) ved integration af (1)

f'(x) = -S[x]dx, x E R

Derved fremkommer en integrationskonstant der fastlægges entydigt af, at f har lokalt maksimum i (2,3). I dette punkt må der jo gælde

f'(2) = 0

Integrer derefter videre og bestem f(x). Derved fremkommer endnu en integrationskonstant der fastlægges entydigt af kravet

f(2) = 3

Denne betingelse opstår som en konsekvens af at f har lokalt maksimum i (2,3), altså må dette punkt ligge på grafen for f.

Svar #5
27. september 2005 af Noa (Slettet)

super jeg prøver lige tak for hjælpen alle 3

Skriv et svar til: Hvad Skal Jeg :S

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.