Debat

Nu må lærene komme igang!

23. april 2013 af Stats

Jeg mener ærligt talt at lærene må se at få hjernecellerne igang...

Det kan ikke være rigtigt at vi har lærer i Danmark, som mener at det er uretfærdigt at de lige pludselig skal arbejde lidt mere. Lærerne har en udemærket strategi, men strategien er så egoistisk og upædagoisk. Hvis vi lader Danmarks skoler stå stille vil det betyde at Danmark vil have denne fortabte arbejdsfortjeneste, hvilket vil medføre at de skal arbejde mere!

Jeg ved fra min skole, og andre rundt i landet, at der sidder mange lærer derude som genbruger deres materiale år efter år! Dette betyder netop, at de har mere tid til forberedelse, rette opgaver osv. Men hvis man har været i faget i lang tid aligevel, så ligger forberedelsen dybt ind i en, hvilket vil sige at man ikke behøver at forberede sig til det store, og der vil derfor kun være rette opgaverne tilbage.

Jeg kan selvfølgelig godt se det fra nye lærer der kommer ud på arbejdsmarkedet. Men helt ærligt! Hvis man vælger at tage en uddannelse, så skal det jo være et arbejde man godt kan lide. Og for mig lyder det som om at der er mange lærer der har taget uddannelsen i et håb om at de ikke skal lave noget.

Håber at lærernes strække-kiste snart er opbrugt for de næste 20 år!!


Brugbart svar (2)

Svar #1
23. april 2013 af Jerslev

#0: Du ved godt, at lærerne ikke strejker. De er lockoutet af KL. De må ikke arbejde.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #2
23. april 2013 af Stats

Lærerne bestemmer selv om de vil strejke.. De bestemmer det i fællesskab og indbyrdes med skolen.. Derfor er det et forkert svar du kommer med

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (3)

Svar #3
23. april 2013 af Jerslev

#2: Du skal vist lære forskellen på lockout og strejke.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (1)

Svar #4
23. april 2013 af hesch (Slettet)

Vi har krise, der mangler jobs.  Jeg er af den mening, at hvis der ikke er arbejde nok, så må vi deles om det der er. Så lad lærerne beholde deres nuværende arbejdstid, og lad os andre følge dem ned i arbejdstid, det vil skaffe jobs.

I det arbejdsklima vi har i dag, stresser man folk, der har arbejde, i en grad så de må langtidssygemelde sig. De bliver helbredsmæssigt ødelagte, af ulønnet overarbejde ( incitamentet er at blive viftet om næsen med en fyreseddel ), mens de arbejdsløse på den anden side må gå fra hus og hjem.

Din opfattelse af, at lærere er dovne, og genbrugere, bør du dokumentere.

Men sådan er det, når der er krise:  Find en syndebuk.  Hvem bliver den næste ?  Bankdirektøren ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. april 2013 af adsafadfdsafdasf

#0 Nu må du nu også huske at der også findes lærere som ikke er dovne, men som derimod arbejder "røven ud af bukserne" for at bidrage til samfundet.

 

Jeg har ikke helt forstået hvad grunden til, at KL ønsker at lærerene skal undervise mere end de gør nu, er? Er målet at eleverne skal blive endnu klogere?

Hvis det er målet, så mener jeg de griber det forkert an .Jeg er enig i lærerenes argument om at mere undervisning og mindre forberedelsestid svækker kvaliteten af undervisningen, men måske er løsningen at give lærerne en længere uddannelse?

Jeg har diskutteret det med en bekendt, som selv er lektor på et University College (hvor lærere uddannes) og han er fuldstændig enig. Han fortæller mig at han gerne ville have beholdt de studerende på uddanelsen 1-2 år endnu, da de sagtens kunne lære mere.

Måske skulle man flytte lærereuddanelsen til universiteterne? 

Hvis vi kigger på Finland, der har ry for at have verdens bedste skole, så er en af de væsentlige forskelle, at læreruddannelsen i Finland foregår ved universiteterne. Den finske ’pædagogiske magister’ (lærer) er en 5-årig universitetsbaseret uddannelse. Uddannelsen opdeles i en 3-årig bacheloruddannelse (BA) og en 2-årig masteruddannelse (MA). Lærerne i Finland er meget bedre rustet end de danske, til trods for at undervisningstiden i den finske folkeskole er blandet de laveste i PISA-undersøgelser og undervisningsressourcerne er gennemsnitlige.


(http://www.skoleraadet.dk/aktiviteter/studieture/~/media/Skoleraadet/Aktiviteter/Studieture/Studietur%202008/Notat%20om%20den%20finske%20l%C3%A6reruddannelse.ashx)


Svar #6
23. april 2013 af Stats

4#

Vi skal ikke have deres arbejdstid længere ned... Derimod skal vi sigte efter det bedste af det bedste. Vi skal tænke på at Danmark ''stort set kun'' lever af eksport. Ved gøre eleverne mere forberedt på den fremtid vi har imøde hvor foskning vil have størst betydning for økonomien. Samtidig er argumentet: Vi har krise, der mangler jobs.  Jeg er af den mening, at hvis der ikke er arbejde nok, så må vi deles om det der er. Så lad lærerne beholde deres nuværende arbejdstid, og lad os andre følge dem ned i arbejdstid, det vil skaffe jobs. ikke være en god idé idet at vi kommer til at få elever der mangler lidt undervisning. Og det vil sænke arbejdskraften endnu mere!

Vi bliver stresset. Ja.. Vi bliver stresset og gider ikke på arbejde hvis arbejdet ikke interesere os. Vi skal huske på at vi bestemmer selv vilket job vi vil have (''yde for at nyde'') Denne sætning skal betyde at, hvis vi ikke giver noget til samfundet, så skal vi heller ikke have noget. Danmark er frit, vi kan selv vælge hvilken udd. vi vil have, og selvfølgelig er udd. ikke noget man tar for pengene, men derimod interesse.

Dokumentationen kan du finde på din nærmeste folkeskole.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #7
23. april 2013 af Stats

#5

Det har du til dels ret i. Men som landet ligger nu, finanskrise, så skal vi ikke prøve at lave et knæk i uddannelses system.
Sådan, at der gennemsnitligt 1000 der går ud fra en uddannelse hvert år, og så det ene år, er der lige pludselig kun 200 der går ud fra uddannelsen, pga. strejken, samt lockouten. Jeg giver dig 100% ret i, at lærerne er for uforberedt til deres arbejde, og derfor mangler en del, som ville kunne hjælpe dem henad vejen.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. april 2013 af hesch (Slettet)

#6: Jeg skriver ikke, at eleverne skal beholde deres nuværende undervisningstid, men at lærerne skal. Denne tilsyneladende modstrid, klres ved at ansætte flere lærere = flere jobs, skulle min pointe være.

Vi bestemmer selv, hvilket job vi vil have.  Også de arbejdsløse, der i skam skjuler deres fyring overfor deres partner ?  Bestemmer de også selv ?  Jeg ved ikke i hvilket omfang du følger med i debatten.

Vi kan selv vælge hvilken uddannelse vi vil have.  Ja, hvis man har evnerne, og måske lidt økonomisk opbakning hjemmefra, måske et sted i Whisky-bæltet.

Selv har jeg år efter år taget på bilferie eller charterferie i 3 uger i Spanien, Kroatien, Grækenland, lejet bil alle dage, spist på restaurant alle dage, og havde vi tre børn med, så lejede vi to lejligheder.

Og ved du hvad ?  Jeg syntes faktisk det var for galt, selvom det selvfølgeligt var dejligt, egoistisk set.


Svar #9
23. april 2013 af Stats

Jeg forstod udemærket hvad du mente, men hvis eleverne ikke for deres undervisning pga. lockouten, så vil det have konsekvenser i den rækkefølge, i at eleverne mister betydelige timer, som svækker deres næste forløb igennem en gymnasiel udd. eller erhvervsudd.

Lærerne går under den offentlige sektor. Dvs sige at vi betaler til dem. Hvis vi ansætter flere lærer, betyder det at vi skal ''betale mere''.  Hvis vi da får lærerne til at arbejde mere, spare vi de penge. Det der er i det, er at vi skal finde pengene ude i erhvervslivet. 
   #5 havde en god pointe med at give lærerne en længere udd. så de blev mere forberedte på deres kommende arbejde.
     Der vi kan spare=offentlig sektor. Vi kan ikke bare bruge flere penge end vi har..

De arbejdsløse har et dilemma. Men som du selv beskrev (incitamentet er at blive viftet om næsen med en fyreseddel). Dette kan ledes til de arbejdsløse: incitamentet til at finde et arbejde.

Hvis man har evnerne. Ja. Hvis man brander for noget, så kan man også få det. Så enkelt er det.

Ja, dine penge, og dit valg. Man har jo tjent pengene ærligt og redeligt, så derfor kan man gøre hvad man vil med dem...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #10
24. april 2013 af hesch (Slettet)

Sig mig, har du slet ikke læst #1 og #3, eller forstår du det bare ikke ?   Hvis du er bekymret for mistede elevtimer, så få dog KL til at stoppe denne lock-out.

Nå så lærerne "går under" den offentlige sektor. Sådan kalder man det måske der hvor du kommer fra ? Jeg kalder det, at de er offentligt ansatte.

De arbejdsløse har et dilemma.  Hvad består dette dilemma i ?

 


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. april 2013 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #12
25. april 2013 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #13
26. april 2013 af peter lind

Du ligger åbenbart under for en opfattelse af at lærer er dovne og ikke gider lave noget. Desuden tror du på KL's og regeringens propaganda.

Hvis lærerne ikke bruger så meget tid på forberedelse kan man da lave en undersøgelse af dette og så evt. rette op eller ned. Rent faktisk er lærene -underligt nok- gået med til at alt arbejdet også forberedelse skal ske på skolen. Så har du da den ønskede kontrol. Det er bare en aldeles upraktisk løsning. Skolerne er ikke indrettet til det og det vil givet komme mangel på arbejdspladser til det og indretningen af dem bliver en dyr affære. I praktisk vil det næppe fungere, så lærerne bliver dårligere forberedt med mindre de også arbejder gratis hjemme. Desuden er det godt med en pause så man er mindre træt når forberedelsen rent faktisk bliver lavet. Forberedelserne til mandag bliver også et problem, fordi forberedelserne skal være færdig fredag eftermiddag.

KL og regeringen bruger som argument at det skal moderniseres så det kommer til at stemme med det øvrige arbejdsmarked. Det er noget nonsens. Tendensen på arbejdsmarkedet går mod mere fleksibilitet til de ansatte. Man har flekstid og hjemmearbejdspladser.

Så påstår de at nu skal skolelederne endelig lede og fordele arbejdet. Igen noget nonsens. Det har de hele tiden gjort. Det er dem der bestemmer hvem der skal undervise de forskellige klasser og  hvornår. Det er dem der fyrer og afskediger. Det er dem der skal sørger for samarbejdet mellem lærerne fungerer. Det er dem der bestemmer hvilken fællesaktiviteter, der skal foregå og hvornår. Det er dem der styrer resurserne. De har blot som alle andre ledere skulle gøre det efter regler aftalt med arbejdsmarkedets parter og under hensyn til lovgivningen. Her imellem nogle tidregler ligesom alle andre ledere. Nu kan de bare bestemme mere lokalt så en lærer i Hirtshals skal bruge 10 minutter til at rette en stil; medens en lærer i Rønne får 15 minutter. Det kan ikke siges at være særlig praktisk eller retfærdigt.


Brugbart svar (0)

Svar #14
26. april 2013 af Stygotius

ad # 11-12,

Man bemærker at der ikke er en fri debat her.   ............interessant.

Hvad er det nu at grundloven siger   -er det noget med: "-censur kan ingensinde genindføres" ?

Det er det vist,


Brugbart svar (0)

Svar #15
26. april 2013 af Andersen11 (Slettet)

#14

Det har intet med grundloven at gøre. Grundlovens censurparagraf sikrer borgerne mod statsmagtens indgriben i ytringsfriheden. En ansvarshavende redaktør af et publikationsmedium vil altid forbeholde sig retten til at redigere i det, der søges publiceret.


Brugbart svar (0)

Svar #16
26. april 2013 af Stygotius

Tænk,. -er det værkelig rægtig ???


Brugbart svar (0)

Svar #17
26. april 2013 af Stygotius

Undertegnede overvejer nu kraftigt, -ja, er faktisk utrolig tæt på at forlade Studieportalen helt og aldeles   -for altid..

De der har brug for hjæp, må så klare sig selv,  -i hvert fald uden min assistance, ....og det har dog været gennem  et  stykket tid efterhånden..

Jeg vil ikke mere finde mig i disse små spejderdrenge, som kalder sig selv "moderatorer" og mener de kan tillade sig bare at slette de indlæg de -helt privat-  ikke kan lide. Hvad Fanden er meningen ??

Selv i et rum som "Debat" tror de at de bare uden videre kan fjerne de meninger de ikke bryder sig om.

Hvad disse smådrenge ikke kan, er at lave tests som er i orden. De der findes i øjeblikket, er fuldstændig håbløse med forkerte svar og forkerte foklaringer.

I videoerne bliver der offentliggjort ting der er vanvittige, som f.eks. i forklaringen på hvornår "som" og "der" kan udskiftes. Det er det rene nonsens. der bliver doceret hér.

Videoen med forklaringer på de tre appelformer er også forvrøvlet..

At levere materiale der er fagligt i orden, kan de ikke, men genere andre med deres barnlige legen poliltibetjent kan de.

Nu har man fået nok.


Skriv et svar til: Nu må lærene komme igang!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.