Matematik

Differentiering vha. implicit differentiation

19. oktober 2013 af Lisetmyvo (Slettet) - Niveau: A-niveau

Når man skal differentiere vha. implicit differentiation, er det så bare at differentiere funktionen til eksplicit form? Eller skal man også differentiere funktionen efter at have fundet frem til eksplicit formen?

Jeg skal differentiere: y^2 = x

Og det har jeg så fået det til at være y = kvadrat rod af x

Er det så resultatet eller skal jef differentiere kvadratroden af x for at få det endelige resultat? 

Altså 0.5x^1/2


Brugbart svar (1)

Svar #1
19. oktober 2013 af Andersen11 (Slettet)

Man har

y2 = x

Differentierer man mht. x, får man s

2y·dy/dx = 1 ,

eller

dy/dx = 1/(2y)

Man kan så heri indsætte y = x1/2 .


Svar #2
20. oktober 2013 af Lisetmyvo (Slettet)

Tusind tak for hjælpen :-)


Skriv et svar til: Differentiering vha. implicit differentiation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.