Matematik

Optimering med to variable

09. december 2013 af Jacob12345678910 (Slettet)

Hej derude, 

Hvordan kan det passe, at hvis man har ligningen f(x,y)=2x2+7y2 ≥ 0, at man ender med at få (0,0)?

Altså man diferentiere mht. til x, hvor man får 4x, og mht. til y får man 14y. 

Jeg kan bare ikke se, hvordan det kommer til at blive (0,0) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. december 2013 af peter lind

Det er ikke en ligning men en funktion. 4x=0 giver x =0, og 14y =0 giver y=0

Det kan iøvrigt ses meget nemmere af at 2x2 ≥ 0 og kun 0 for x =0. Tilsvarende for y


Svar #2
09. december 2013 af Jacob12345678910 (Slettet)

Ja okay, men så vil det altid give (0,0)?

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. december 2013 af peter lind

ja


Skriv et svar til: Optimering med to variable

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.