Almen studieforberedelse (AT)

Spørgsmål til AT-eksamen på mandag!

15. maj 2008 af anne lhn (Slettet)
Hej
Sidder og skal op til AT-eksamen på mandag (!!) og har i den forbindelse nogle spørgsmål, som jeg håber der er nogen der kan svare på:

1. hvad gør man hvis man har fundet ud af, at ens problemformulering faktisk ikke er særlig god - nærmere sagt alt for bred. Skal man bare kommentere det til sidst, eller hvad er den bedste måde at gribe den an på?

2. Hvis man har skrevet i en gruppe skal man så sige "jeg" eller "vi" når man feks. skal snakke om, hvad man har gjort?

3. Har hørt noget om, at det ikke længere er et krav, at man perspektiverer til studierapporten - er det sandt? og i tilfældet af ja, skal man så overhovedet have den med?

4. Er lidt i vildrede med metoderne, så er der nogen der kan sige noget om, hvilke man bruger i fagenen religion og samfundsfag? Lapper de over hinanden på nogen punkter?

er ret nervøs, da jeg føler at vores synopsis ikke er særlig god, så hvis der skulle være nogen der har lyst til at læse den igennem og komme med gode råd til, hvordan den "reddes", må de meget gerne det?
Har skrevet i fagene samfundsfag og religion om religion i det senmoderne samfund - hvordan der ses en tendens til at folk søger væk fra de store religioner og hen til de nyreligiøse bevægelser.

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. maj 2008 af Pitzner* (Slettet)

Her er hvad vi har fået af vide:

1) Nej, start med det, så du gør lærer/censor opmærksom på, at du er blevet klogere i mellemtiden.

2) Sig "jeg". Tag udgangspunkt i at det er dit værk!

3) Hvis du ikke selv inddrager studierapporten, vil lærer/censor helt sikkert spørge til det. Så hvorfor ikke bare forberede det? Hvis du på ingen måde kan se en sammenhæng, så påpeg det, og gør rede for eventuelle forskelle.

4)Religion ved jeg ikke, måske noget med etik, moral og filosofi? Samfundsfag er hovedsaglig kvalitativ og kvantitativ metode.

Hvis du ikke føler din synopsis er god, kan du evt oplyse, hvor den ikke helt hænger sammen og så komme med forbedrede pointer i dit oplæg.

Brugbart svar (0)

Svar #2
15. maj 2008 af guleroden (Slettet)

Arrh...nu er det ikke kun kvalitativ og kvantitativ metode, som er forekommer hovedsageligt i forbindelse med samfundsfag. Det er blot en af flere metoder. Kvalitativ og kvantativ metode i forbindelse med indsamling af data. Derudover er der forklaringer, hypoteser, teorier og modeller. I samfundsfag vil man i høj grad se på mønstr, udviklingstendenser og sammenhænge - altså se på flere fænomener i en generel sammenhæng.

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. maj 2008 af Pitzner* (Slettet)

#2
Men de modeller, hypoteser osv bygger i bund og grund vel også på en form for kvalitativ eller kvantitativ metode? :-)
Teorier hører vel ind under selve "teoriafsnittet".

Brugbart svar (0)

Svar #4
15. maj 2008 af guleroden (Slettet)

Korrekt, men det er noget simpelt at blot forklare det med det. Jeg går stærkt ud fra at censor/eksaminator vil spørge mere uddybende ind til og derfor nævner jeg det.

Teorier hører under metoder, der er ikke et decideret teoriafsnit. Teori er metode, ved at man opstiller nogle teorier (bemærk at det er svært at adskille forklaringer og teori helt fra hinanden) og deri prøver sin emperi. Så kommer man frem til nogle resultater (sammenhæng/eller hvad man forventer vil ske), som man kan arbejde videre med i en evt. vuderingering/perspektivering.

Skriv et svar til: Spørgsmål til AT-eksamen på mandag!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.