Debat
At være gymnasielærer
Hvad med jer? Synes at folk har en tendens til at rynke på næsen, når man siger det. Mine venner driller mig også med det :)
Jeg kunne godt tænke mig at undervise i engelsk og biologi :)
Svar #1
03. juni 2008 af o1-studie (Slettet)
Men personligt foretrækker jeg erhvervet advokat frem for gym-lærer.
Svar #2
03. juni 2008 af Sherwood (Slettet)
Jeg tror dog aldrig, jeg gør alvor af mine overvejelser. Desuden er gymnasielærerer altid så mærkelige, men det er der selvfølgelig også en vis charme over.
Hvis du gerne vil være lærer, skal du bare gå efter det. Dine venner tænker nok på lønnen, og det er nok heller ikke den, man skal gøre det for. Derimod skal man nok kunne se det gode i at kunne hjælpe en masse unge mennesker frem i verden. Et job som er yderst vigtigt - meget mere vigtigt end diverse advokater, og jeg ved ikke hvad. Hvor ville advokaterne, lægerne, økonomonerne og statsministrene være uden læreren? De ville nok ikke være til.
Svar #3
03. juni 2008 af o1-studie (Slettet)
verden ville ikke være et sted at leve, hvis ikke det var for lovene, som advokater hjælper med at opretholde.
Svar #4
03. juni 2008 af missheidi (Slettet)
Derefter:
Jeg er 90 % sikker på jeg uddanner mig som gymnasielærer.
Det bliver i fagene samfundesfag og religion
Og så bagefter:
Noget sociologi, og så blive ansat indenfor noget rådgivning-/formidlingvirksomhed...
Svar #5
03. juni 2008 af Sherwood (Slettet)
Svar #6
03. juni 2008 af sprit (Slettet)
Svar #7
03. juni 2008 af Sherwood (Slettet)
Svar #8
03. juni 2008 af JKL-31 (Slettet)
Jeg tror, at det er et spændende og meget givende job (hvis lønnen ikke tages med i den betragtning - selvfølgelig)
Lønnen er dog også på sin vis en vigtig faktor, og der ser det noget skidt ud for dette erhverv - desværre
Men til gengæld er der så mange andre ting, som lokker:
- arbejdstider
- omgangen med unge mennesker
- det sociale
- atmosfæren
- at arbejde med fag, som interesserer en
osv.
Svar #9
03. juni 2008 af NuclearWarhead (Slettet)
Dumme ondskabsreform. Fokuserer mere på et stupidt erhvervsliv end at danne ånden hos de unge mennesker. Gymnasiet skal sgu ikke være en erhvervsskole, men en dannelsesskole.
Svar #11
03. juni 2008 af MiaMette (Slettet)
Svar #12
03. juni 2008 af JacobJensen (Slettet)
Svar #13
03. juni 2008 af blackduck (Slettet)
Det er da også de færreste der har lyst til at uddanne sig som gymnasielærer mens de går på gymnasiet :) Men reelt set tror jeg det er et ganske udmærket job, hvis man brænder for at undervise ungdommen. I øvrigt er lønnen da slet ikke så elendig som nogen gør den til.
#9
Er det så slemt? Jovist, der er vel færre skoler der underviser i det, men er vi derhenne hvor der er flere græsk/latin lærer end klasser?
Jeg vil i øvrigt give dig ret i at gymnasiet med reformen har mistet en stor del af sin identitet som alment dannende institution der kan skabe et modtræk til populærkulturen og erhvervslivet. Ironisk og sørgeligt er det, at det skulle ske under en så stærk økonomisk periode og ikke som et desperationstræk i en krisetid.
Svar #14
03. juni 2008 af allan_sim
Det er da et fint job - men det skulle jeg jo også helst mene :-)
Jeg vil dog råde dig til ikke at låse dig fast på det nu. Gymnasielærerjobbet kræver en kandidatgrad, og derfor er det vigtigt, at du finder ud af at læse fag, som du virkelig brænder for frem for at vælge et par fag, der passer med at kunne blive gymnasielærer. Dine prioriteringer kan sagtens ændre sig undervejs i sådan et studium, som er meget anderledes end at gå i gymnasiet.
Så lad interessen for et (to) fag drive dig - så kan du altid se om lysten til at undervise i gymnasiet besvares op gennem studietiden.
Svar #15
04. juni 2008 af NuclearWarhead (Slettet)
Fra og med reformens indførelse af studieretningsgymnasiet har (mange) gymnasier ikke længere fået ansøgere nok til græsk og latin fordi eleverne jo ikke vælger noget de ikke kender.
Og situationen er *katastrofal*: "Situationen for oprettelsen af studieretninger med græsk og latin er for årgang 06-09 stort set den samme som for reformens første årgang 05-08. Studieretningen eksisterer på i alt 8 gymnasier, således at 6 skoler har studieretningen både i 2g og 3g, mens den findes på 2g eller i 3g på 2 skoler. Dvs. at antallet af skoler med græsk og latin stadigvæk er markant lavere end før reformen. Flere skoler, som udbyder studieretningen, opretter den ikke, og gode gamle klassikerskoler som Viborg Katedralskole og Aarhus Katedralskole har endog besluttet at fjerne den klassiske studieretning fra skolens udbud." (p. 4, Klassikerforeningens Meddelelser 233, oktober 2007).
Problemet er egentlig ikke muligheden for at lave det, problemet er at eleverne ikke vælger det - fordi de ikke kender det, eller fordi de reelt tvinges til at vælge før de begynder i gymnasiet. Økonomisk set har skolerne luft til det fordi de får en bonus på 400.000 kr. hvis de opretter studieretninger med græsk og latin på A-niveau med mindst 7 elever hvilket altså mere eller mindre gør det næsten udgiftsneutralt.
Problemet er at få eleverne til at vælge. Tidligere havde eleverne en god basis for at vælge latin idet man jo på sproglig linje havde latin 3 timer om ugen i 1.g hvor man kunne opdyrke deres interesser i antikkens sprog og kultur (og under det gode gamle grengymnasium før 1988 4 timers latin og 1 times oldtidskundskab). Men det har man ikke mere, nu har man - hvis man er heldig - en 20-timers introduktion til latin, men mange steder mindre.
Ak, jeg begræder virkelig mine fags situation. :(((
Svar #16
04. juni 2008 af BentJ (Slettet)
Det med lønnen skal du ikke være så skeptisk overfor. Nogle gymnasielærere tjener fedt.
Svar #18
04. juni 2008 af BentJ (Slettet)
Kender én der er gymnasielærer, og personen mangler hvert fald ikke penge.
Svar #19
04. juni 2008 af BentJ (Slettet)
De penge han ikke mangler tjener vedkommende ved at være gymnasielærer, ikke på andre måder.
Svar #20
04. juni 2008 af BentJ (Slettet)