Matematik

Punktmængde areal..

06. november 2008 af Wunderkind (Slettet)

Hej,

Jeg forstår simpelthen ikk det med punktmængder, så håber på a få lidt hjælp :P

Min opgave lyder sådan:

Grafen for funktionen f med forskriften f(x)=9-x^2 og grafen for funktionen g med forskriften g(x)x+3 afgrænser en punktmængde, der har et areal.

-Skitsér punktmængden og bestem punktmængdens areal.

Jeg ved ikk engang hvordan jeg lige skal tegne det :/

Håber på hjælp..


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. november 2008 af Jerslev (Slettet)

#0: Tegn funktionerne ind i et koordinatsystem og skraver området imellem dem. :)


Svar #2
06. november 2008 af Wunderkind (Slettet)

prøver.. jeg skal bare tegne et cilleben ikk? for a tegne dem ind?


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. november 2008 af Jerslev (Slettet)

#2: Du kan også bare gøre det på lommeregneren. :)


Svar #4
06. november 2008 af Wunderkind (Slettet)

det er en opg. uden hjælpemidler :P


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. november 2008 af Jerslev (Slettet)

#4: Ah, så burde du kunne gøre det i hovedet. ;)


Svar #6
06. november 2008 af Wunderkind (Slettet)

Ja :P burde xD


Brugbart svar (1)

Svar #7
06. november 2008 af Jerslev (Slettet)

#6: Du kan lave et sildeben, hvis du vil. ;)


Svar #8
06. november 2008 af Wunderkind (Slettet)

det har jeg også gjort.. hihi..

hvordan regner man så punktmængdens areal ud?


Brugbart svar (2)

Svar #9
06. november 2008 af Jerslev (Slettet)

#8: Du skal i første omgang aflæse skæringspunkterne - de burde være til at regne ud eller aflæse. Herefter skal du trække de to integraler fra første skæringspunkt til andet skæringspunkt fra hinanden.


Svar #10
06. november 2008 af Wunderkind (Slettet)

Nu spørger jeg sikkert utrolig dumt, men hvordan ved jeg hvilket område der er det afgrænsede?

der er jo sådan set 4 felter xD


Brugbart svar (1)

Svar #11
06. november 2008 af Jerslev (Slettet)

#10: Ikke, som begge funktioner afgrænser.


Svar #12
06. november 2008 af Wunderkind (Slettet)

altså nu som denne her den vender grenene nedad ( f(x) ), g(x) er lineær, så er det toppen man regner ud?

har aflæst skæringspunkter til: (2,5) og (-2,1)

Har differenceret: f(x)=-2x og g(x)= 1

Skal jeg så trække dem fra hinanden? eller hvordan?


Brugbart svar (1)

Svar #13
06. november 2008 af Jerslev (Slettet)

#12: Integrere - ikke differentiere. :)


Svar #14
06. november 2008 af Wunderkind (Slettet)

arg, bytter altid rundt på det..

finder lige stamfunktionen så :P
 


Svar #15
06. november 2008 af Wunderkind (Slettet)

Som så er :

F(x)=9x-1/3x^3

G(x)=0,5x^2 + 3x

Er det så bare de to ligninger der skal trækkes fra hinanden ? eller skal skæringspunkterne indsættes?


Brugbart svar (2)

Svar #16
06. november 2008 af Jerslev (Slettet)

#15: Du skal lave integralerne. :)


Svar #17
06. november 2008 af Wunderkind (Slettet)

∫ den der? hvor man har et tal foroven og for neden? Hvordan ved jeg så hvilket tal det er?

Undskyld, forstår bare ikk rigtig det her punktmængdehaløjsa..


Brugbart svar (2)

Svar #18
06. november 2008 af Jerslev (Slettet)

#17: Jeps, det er det, du skal gøre. Du skal integrere fra det første skæringspunkt til det andet.


Skriv et svar til: Punktmængde areal..

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.