Matematik

faktoriser funktionerne

12. november 2008 af cathrineholm (Slettet)

Jeg sidder og har lidt problemer med følgende opgave:
Faktoriser funkrionerne f(x) og g(x)
f(x)=x^2-4+3
g(x)=-x^2-4x+3

Hvad betyder det at faktorisere?, og hvordan løser jeg opgaven? Skal jeg bruge kordinaterne for toppunktet til noget, for det har jeg fundet i forrige opgave.
Håber der er nogen der kan hjælpe


Brugbart svar (1)

Svar #1
12. november 2008 af juventuz (Slettet)

faktorisering en nedbrydning af et udtryk (eksempelvis et tal, et polynomium ) til faktorer, der, multipliceret sammen, giver det oprindelige udtryk. Fra http://da.wikipedia.org/wiki/Faktorisering

Find rødderne i dine andengradspolynomier. Det respektive polynomiet kan så faktoriseres som a(x-r1)(x-r2), hvoraf r1 og r2 er rødderne. Find derfor rødderne og sæt ind


Brugbart svar (1)

Svar #2
12. november 2008 af mathon

faktoriser betyder skriv som faktorer =  som gangestørrelser

f(x) = x2 - 1 = (x+1)(x-1)

g(x) = -(x-rod1)(x-rod2)


Svar #3
12. november 2008 af cathrineholm (Slettet)

Så vidt jeg kan se ifølge linket på wikipedia må den første så være f(x)=(x-2)(x+2) kan det passe? forstår bare ikke helt det med rødderne hvordan finder jeg dem?


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. november 2008 af juventuz (Slettet)

rødderne findes ved at løse andengradsligningen. Dvs sætte polynomiet lig nul og løse mht. x, der så angiver roden (rødderne, hvis der er flere)


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. november 2008 af mathon

...hvis der skulle  have stået
f(x) = x2- 4x + 3,
kan f(x) faktoriseres således

f(x) = (x-1)(x-3)
 


Skriv et svar til: faktoriser funktionerne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.