Matematik

løs ligninger

10. april 2009 af atm-girl (Slettet)

hejza :)

jeg har nogle ligninger, og har også løst dem men på lommeregneren, for forstår ikke hvordan jeg skal løse dem i hånden, så hgåber nogen kan hjælpe mig???

hilsen

Atm

Vedhæftet fil: Aflevering_d._14._april.doc

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. april 2009 af ibibib (Slettet)

a) kubikroden eller den 3. rod....

b) Logaritmen.

c) 10x

d) Logaritmen


Svar #2
10. april 2009 af atm-girl (Slettet)

jeg har ik rigtig forstået det med logaritmen, er det bare gange med log så x forsvinder??


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. april 2009 af ibibib (Slettet)

Du kan ikke gange med logaritmen, men du tager logaritmen på begge sider af lighedstegnet.

Der gælder en regneregel for logaritmer log(ax) = x·log(a). Det er denne regneregel der gør det muligt at løse ligninger hvor den ubekendte er eksponent (står hævet).

3x = 10

log(3x) = log(10)

x·log(3) = log(10)

x = log(10)/log(3)


Svar #4
10. april 2009 af atm-girl (Slettet)

okay takker :)


Skriv et svar til: løs ligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.