Matematik

mat :s.

26. november 2009 af Mahal-pigen (Slettet)

Forestil dig, at du holder en gas indespærret i en lukket beholder. Hvis du varmer gassen op, vil trykket af gassen stige. Dette er f.eks. et problem, hvis man ikke får fjernet trykflasker under brande.

En flok elever fra en 1.g klasse har undersøgt dette fænomen ved at lave et forsøg. De har indespærret noget luft (er en gas) i en lukket beholder og målt sammenhørende værdier af den indespærrede lufts temperatur og tryk. De bruger symbolet t for den indespærrede lufts temperatur målt i ºC og symbolet p for den indespærrede lufts tryk målt i mmHg. (mmHg=”millimeter kviksølv er en blandt mange enheder for tryk - en anden enhed er enheden atm =”atmosfære”).

Tabellen viser forsøgsresultaterne:

t (ºC) 0 10 20 30 40 50 60 70
p (mmHg) 690 716 742 770 798 825 850 877

Man kan antage, at p med god tilnærmelse afhænger lineært af t
1. Bestem en ligning for p udtrykt ved t ud fra forsøgsresultaterne
2. Beskriv i ord, hvad betydningen af hældningskoefficienten i ovenstående ligning er. Beskriv også, hvad betydningen af konstantleddet i ovenstående ligning er.

 

-Jeg har løst 1., men mangler 2. .. Hvordan løser jeg den?


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. november 2009 af Exupery (Slettet)

Det er her, du skal læse opgaveteksten.

Hældningskoefficienten beskriver, at det indespærrede lufts tryk målt i mmHg stiger med [indsæt hk], når temperaturen målt i grader stiger med én.  Konstantleddet beskriver derimod den indespærrede lufts tryk ved en temperatur på 0 grader.


Svar #2
26. november 2009 af Mahal-pigen (Slettet)

jeg ved godt jeg skal læse teksten, men forstår stadig ikke hvordan man skal "aflæse" det.


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. november 2009 af Exupery (Slettet)

Jeg har skrevet for dig, hvordan du skal skrive det. Faktisk skal du bare indsætte hældningskoefficienten, som du jo har beregnet.

Prøv at afkode hvorfor svaret er som det er.


Svar #4
26. november 2009 af Mahal-pigen (Slettet)

Ja, forstår nu. Men problemet er: hvis jeg kommer til prøve i sådan en opg. så er jeg død.

altså skal man bare tænke: y = ax + b

Hvor a så er hælding og b konstant. & så er b altid 0 i sådanne opgaver? eller er det forkert


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. november 2009 af Exupery (Slettet)

Nej. Du skal tænke, at y=b, når x=0. Angående a kan du se, at y-b bliver forøget med a, hver eneste gang x øges med én.


Skriv et svar til: mat :s.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.