Matematik
Separation af de variable
Er der nolge der kan fortælle mig tricket i denne omskrivning i beviset for separation af de variable
((Gof)(x)-H(x))´=k hvilket giver G(f(x))-H(x)=k .........
Jeg kan kun se at man kan få dette ved at tage integralet til (Gof)´(x) og til H´(x). Men det passer jo ikke med at det er differentiation af en differens
Svar #1
15. december 2009 af Exupery (Slettet)
Har du skrevet det rigtigt op? For mig at se er der intet sket udover at du har fjernet differentiationsnotationen.. Det giver ikke meget mening for mig.
Svar #2
15. december 2009 af nej12 (Slettet)
Ja, det er skrevet rigtig op..
du har den sammensatte funktion (Gof)'(x)-H´(x)= k hvilket bliver til G(f(x))-H(x)
Du kan se at H´(x) bliver til H(x) og at (Gof)´(x) bliver til G(f(x))
Svar #4
15. december 2009 af sigmund (Slettet)
Altså, (G(f(x))-H(x))' giver G'(f(x))·f(x) - H'(x) = g(f(x))·f(x) - h(x). Du har misforstået et eller andet i gennemgangen... der nok er den samme, som er gengivet her.
Svar #5
15. december 2009 af nej12 (Slettet)
Jeg har skrevet det lidt forkert op!
Vi har at
(Gof)(x)-H(x))´= 0 Altså at det lig med nul og nul differentieret giver jo en konstant. Således bliver det G(f(x))-H(x)=k
Men kan ikke lige se hvorfor det bliver G(f(x))-H(x)? er det fordi at det er lig med en konstant
Skriv et svar til: Separation af de variable
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
