Matematik
Matematik
Hej jeg sidder med en matematik opgave jeg ikke kan komme videre i. Jeg har lavet spørgsmål a, men jeg kan ikke finde ud af spørgsmål b, håber I vil hjælpe mig med spørgsmål b for trin til trin.
Opgaven lyder:
Ifølge Statistisk Tiårsoversigt faldt antallet af husstande, der opvarmes med oliefyr, eksponentielt
i perioden 2000 til 2006. I 2000 var der 464.000 husstande, der blev opvarmet med oliefyr. Dette
tal var i 2006 faldet til 399.000.
Lad f (x) angive antallet af husstande, der opvarmes med oliefyr, hvor x betegner antal år efter
2000.
a) Bestem en forskrift for den eksponentielle funktion f.
y = f(x) = b•ax
y2/y1 = ax2-x1
399.000/464.000 = a6-0
(399/464) = a6
a = (399/464)1/6 = 0,97516
b•0,975160 = 464.000
b = 464.000
Forskriften for funktionen er derfor f(x) = 464.000•0,97516x
I samme periode, det vil sige fra 2000 til 2006, var antallet af husstande, der opvarmes med
naturgas, eksponentielt stigende. Denne udvikling kan beskrives ved funktionen g, der har
forskriften
g(x) = 311000*1,0252x
Udviklingen i antallet af husstande, der opvarmes med oliefyr, og antallet af husstande, der
opvarmes med naturgas, forventes at fortsætte uændret i de kommende år.
b) Vis ved beregning, at antallet af husstande, der opvarmes med oliefyr, og antallet af
husstande, der opvarmes med naturgas, vil være lige store i 2008.
Håber I kan hjælpe mig med opgaven.
På forhånd tak.
Svar #1
20. februar 2010 af PeterValberg
x er (i følge din medfølgende tekst) antal år efter 2000, hvis du sætter de to ligninger lig hinandenog løser i forhold til x, så må et resultat, hvor x er lig med otte vel være det samme som at de to energiformer opvarmer lige mange husstande i år 2008 (2000 + x) ikke?
Svar #3
20. februar 2010 af Andersen11 (Slettet)
I spm b) får man jo svaret x=8 forærende, så det drejer sig blot om numerisk at eftervise, at f(8) = g(8), hvor
f(x) = 464.000•0,97516x og
g(x) = 311000•1,0252x
Indsættes x = 8, fås
f(8) = 379.424 , og
g(8) = 379.515
De to tal er med god tilnærmelse og med den præcision, der ligger til grund for modellerne her, lige store.
Svar #5
20. februar 2010 af Isomorphician
#4:
Jeg tror at fremgangsmåden i #1 er den din lærer vil sætte størst pris på.
Skriv et svar til: Matematik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.