Matematik

Den naturlige logaritmefunktion

09. juni 2010 af Lipster (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle

Ja, så må man jo spørge endnu en gang... Mit store problem er, at jeg skal forklare, hvordan den naturlige logaritmefunktion defineres ved sin differentialkvotient. Hvordan bliver den det??

Jeg ved ln(x)' = 1/x, og jeg kan godt sætte det op grafisk, men jeg forstår simpelthen ikke spørgsmålet.

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. juni 2010 af Andersen11 (Slettet)

Man kan definere ln(x) som den stamfunktion til funktionen f(x) = 1/x , x > 0 , der for x=1 antager værdien 0, altså

ln(x) = ∫(1/x) dx + k ,

hvor k bestemmes således, at ln(1) = 0 .


Svar #2
09. juni 2010 af Lipster (Slettet)

Er det bare dét? Kæft, jeg er et fjols.... :-p Tak :)


Skriv et svar til: Den naturlige logaritmefunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.