Matematik

funktion

10. november 2010 af P.L. (Slettet)

 Har en opgave hvor jeg får givet af f(x,y) = ln(x) + x • y

Senere får jeg af vide at vi nu definerer funktionen g(x) = f(x,x) , x > 0 

Hvad mener de med det? Er g(x) = ln(x) + x , x > 0 ?? 

Vil lige være sikker, inden jeg regner videre... ;)


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. november 2010 af Andersen11 (Slettet)

Nej, indsæt y = x i forskriften:

g(x) = f(x,x) = ln(x) + x·x = ln(x) + x2 , x > 0


Svar #2
10. november 2010 af P.L. (Slettet)

 Når på den måde, det giver mere mening;) tak for hjælpen ;)


Svar #3
10. november 2010 af P.L. (Slettet)

 Undskyld men der er lige en anden ting jeg undrer mig over... 

Skrev forkert f(x,y) = ln(x) + x • y

Men så må g(x) = f(x,x) = ln(x) + x • x2 = ln(x) + x3    

Korrekt? 

Men det jeg undre mig over, det er at opgaven siger at jeg skal bestemme taylorpolynomiet P2g(x) for g. 

Men g(x) = ln(x) + x3, altså et 3.grads polynomium???  


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. november 2010 af Andersen11 (Slettet)

#3

Ja, med den ændrig er det korrekt fortolket.

Funktionen g(x) = ln(x) + x3 er ikke et 3.-gradspolynomium. Funktionen g(x) er slet ikke et polynomium. I Taylorpolynomiet P2 indgår de afledede op til den 2. afledede i det punkt, hvorfra der udvikles. Taylorpolynomiet tilnærmer den virkelige funktion i omegnen af udviklingspunktet.


Svar #5
10. november 2010 af P.L. (Slettet)

 Okay, så have jeg bare misforstået.. Så jeg fortsætter bare med at beregne p2g(x). 


Skriv et svar til: funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.