Søgning på: fysikabbogen 1. Resultater: 16601 til 16620 af 149177
-
Stamfunktion gennem punkt.
ForumindlægHar jeg forstået denne opg. rigtigt ? :)f er bestemt ved : f(x) = 2x-1bestem den stamfunktion til f, hvis graf gårgennem P(3,1).Først bestemmer jeg F(x): -> x^2-x+kindsætter punktet..1 = 3^2-3+k <=>-5 = kindsætter i F(x)F(x) = x^2-x-5Er dette det korrekte svar ?På forhånd tak. -
Matematik haster!
ForumindlægHej, er der nogen der kan hjælpe mig med denne opgave? Er ikke så god til matematik :)) Har læst opgaven igennem flere gange, og har forsøgt men kan bare ik finde ud af hvordan jeg skal komme frem til det endelige svar. Opgaven lyder: En mor til 9 børn køber5 dusin appelsiner for i alt 100 kr. ... -
Differention af kvadratrod
ForumindlægHeay...Jeg skal bevise at f(x) = kvadratrod(x^2+9) giver f'(x) = X over kvadratrod(x^2+9).Den eneste formel jeg kan finde til at differentiere kvadratrod(x) er f'(x) = 1 over 2*kvadratrod(x).Formel 105 på side 32:http://us.uvm.dk/gymnasie/erhverv/eksamen/Vejledninger/uvmformelsamlingmat.p... -
udtryk for udrening
ForumindlægHej SP Jeg sidder med en opgave (se vedhæftede - opgave b.), hvori jeg gerne vil udlede et generelt udtryk, fremfor at opstille et eksempel der indeholder de kriterier, der fremgår af opgaven, og derigennem komme frem til løsningen. Udtrykket jeg har sat op, lyder d2 / d1 = (0,0033 &m... -
Ligning for tangent
ForumindlægHejsa til jer alle (:Jeg er igang med en opgave, hvori jeg skal finde ligning for tangenten til grafen for f i punktet p(5,f(5)).Funktionen ser således ud.Squar( = kvadratrodf(x) = 2squar(3x+1)Jeg har differentieret funktionen som en sammensat funktion, og jeg har sat punkterne 5 ind på xo's ... -
hvad gør jeg? integral!!!
ForumindlægJeg har siddet og tænkt virkelig på denne opg som driller mig! Opgaven lyder:jeg skal finde integralen fra 2 til 4 i ligningenx/((x^2)-1))Jeg har søgt efter denne opg på siden men synes ikk jeg rigtig ku forstå hvad der foregik. Jeg har lige lavet en opgave mægen til hvor nævneren og tælleren var... -
Statistik
ForumindlægHey. Har et lille matematisk/statistisk problem jeg kunne bruge noget hjælp med.I perioden 1995-2005 er arbejdsstyrken i alderen 16-24 år faldet fra 466.501 til 354.994 Mit spørgsmål er således: Hvad får i den gennemsnitlige vækstrate til? Jeg får -0,025 ca. men det lyder ikke helt rigtigt. Gør... -
Diffraktion
ForumindlægHar to spørgsmål: 1) når et diffraktionsgitter har 450 spalter pr mm, kan det passe det 2,22*10^3 meter? 2) Et laserlys sendes vinkelret ind på diffraktionsgitteret, som udsender et violet (420nm) og et rødt lys (630nm), og på en skærm kan man iagttage de to spektre fra det violette og det røde. ... -
Sandsynlighedsregning 6.003
ForumindlægEn skål indeholder 7 røde, 6 gule og 5 blå kugler. uden tilbagelægning udtages en stikprøve på 4 kugler. beregn sandsynligheden for at der i stikprøven er 1) 4 røde: K(7,4)/K(18,4)= 0,01 2) 2 gule og 2 blå: K(6,2)*K(5,2)/K(18,4) = 0,049 3) Mindst en rød: 4) Mindst en kugle af hver farve: D... -
Koordinatsæt - HJÆLP
ForumindlægTo linjer l og m er bestemt ved l) y = ½x+5 m) y = -½x+1 Skæringspunktet mellem l og andenaksen kaldes P. Skæringspunktet mellem m og andenaksen kaldes Q. Skæringspunktet mellem l og m kaldes R. Disse linjer danner sammen med andenaksen en trekant. Beregn koordinatsættet til skæringspu... -
Linearitet
ForumindlægHar fået mine eksamens-spørgsmål til matematik.. Men er simpelthen gået i stå, så ville høre om i kunne hjælpe med disse spørgsmål. Spørgsmål 1) Hvordan kan man ud fra ligningen for en ret linje tegne linjen i et almindeligt koordinatsystem? Spørgsmål 2) Betydningen af konstanterne a og b i ligni... -
2.ordens diff.lign
ForumindlægHej! Jeg har brug for lidt hjælp, da jeg ikke tror jeg har regnet rigtigt! En funktion f er løsning til diff.ligningen y''=(1/4)y. Det oplyses at f(0)=2 og f'(0)=0, og jeg skal nu bestemme en forskrift for f... jeg har anvendt sætningen y=c1*e^kx+c2*e^-kx Kan det passe at både c1 o... -
Opladning af kondensator
ForumindlægHej alle. Denne opgave volder problemer. Vedlagt billede af kredsløb En kondensator er blevet fuldt opladet til en konstant spænding VCmax i kredsløbet vist i figur 2(A). 1. Udled et udtryk for VCmax. 2. Batteriet fjernes og erstattes af en ledning som vist i figur 2(B). Dette kredsløb... -
Hehe ..Har lige nogle lette spørgsmål :)
ForumindlægJa' Godag alle kemiker derude i den store verden :) ( Danmark ) Jeg har lige nogle spørgsmål, jeg er gået at brændt over en hel del tid. 1. Hvad er en foton? Ja, ved godt det er en ladning energi - men helt præcis, min egen fysik lære vidste det ikke; så må spørge jer ;-) 2. Kan man finde u... -
Lighed og ulighed - tabeller
ForumindlægHej Jeg er i gang med at skrive samf. opgave om lighed og ulighed i DK og kunne godt bruge lidt hjælp. først og fremmest er der i tabellerne brugt benævnelserne 1. decil, 5. decil og 10. decil. Er jeg helt galt på den hvis jeg tror at det har noget at gøre med en form for procentdel "rige o... -
HJÆLP til funktioner
ForumindlægOpgaven lyder således: På figuren ses grafen for en funktion f. Bestem ved aflæsning det tal x, for hvilket f'(x) = 0 Bestem ved aflæsning det tal x, for hvilket f'(x) = 1 Jeg kan ikke helt finde ud af, at få begyndt, nogle der kan hjælpe?? (ved godt tegningen er meget upræcis, men ba... -
Eksamensspørgsmål - Blodsukkerregulering og diabetes
ForumindlægMed udgangspunkt i det vedlagte materiale skal du udarbejde en disposition til brug ved din fremlæggelse. Alle dele af opgaven skal besvares, og du skal bruge alle figurerne. Du må gerne inddrage andet materiale i din besvarelse, hvis du finder det relevant. 1) Du skal redegøre for, hvad der... -
Omregnign
ForumindlægNogen som lige vil kigge på disse opgaver og fortælle mig , om de er korrekte? På forhånd tak ! :D 1) til gram a 125mg /1000 = 0.125 g b 15kg * 1000 = 15000 g c 0.5mg /1000 = 5^-4 (må man skrive sådan?) ---------------------------------------------- 2) til cm a 65mm / 10 = 6½ cm b 0.245mm / 10 ... -
Mat uden hjælpemidler, imorgen
ForumindlægHej Folks! Jeg skal til terminsprøve i matematik imorgen uden hjælpemidler. Har øvet en hel del sæt, der er bare nogle enkelte opgaver jeg ikke er så sej til! Der er ret mange, men håber virkelig nogen vil hjælpe, så jeg er sej imorgen (det er trods alt næsten årskarakteren det gælder) Opgave ... -
tabel???
ForumindlægEn Tabel viser nogle funktionsværdier for funktionerne f , g og h. Det oplyses, at h er en stamfunktion til f , og at f er en stamfunktion til g. A)Bestem tallet: INTEGRALET(f(x))dx , hvor den øvre grænse er 3 og den nederste grænse er 1. forstår virkelig ikke opgaven????? hvis i vil se tabel...
