Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 17461 til 17480 af 18649
-
Passering af c-+3 gennem analysatoren.
ForumindlægHeej, jeg har en opgave hvor jeg ikke aner hvad jeg skal. Jeg har fundet ud af lidt, men sidder fast. Nogen der kan hjælpe? Lidt før tekst: Det handler om c-14 datering. "c^+3-ionerne transporterer elektrisk ladning gennem analysatoren m. strømstyrke 38 'mærkeligt' u/y A." Benæ... -
étlegemeproblem + MathCad
ForumindlægHey Sp.dk Jeg knokler stadig med min SRP opgave i Central bevægelse, og jeg er så tæt på at være færdig at jeg kan smage det, men alligevel skal jeg jo forhindres. Jeg har nu denne formel som MathCad ikke vil acceptere, håber at en af jer derude med en god viden om fysik sidder med MathCad og k... -
Matrixregning of Optik
ForumindlægHej.. Jeg er ved at skrive studieretningsopgave i Matematik og Fysik, og matrixregning og optik.. Jeg skal ved hjælp af matrixregning finde ud af hvordan lys har bevæget sig igennem et par linser, inden der rammer in væg, hvor jeg så gerne skal kunne komme frem til hvor meget lyset er blevet af... -
Formulering
ForumindlægHej jeg skal snart til at skrive SRP i matematik og fysik, og har brug for lidt hjælp til formulering af regneregler. Jeg har brug for at kunne formulerer, hvad der er jeg gør, når jeg udleder/beviser noget... Fx hvordan formulerer man, at man "tager noget ned fra brøken" eks: a... -
3 opgaver om gasser og tryk
Forumindlægaltså enten så er fysik bare ikke mit fag, eller også er vores lærer god til at give opgaver for som hele tiden mangler oplsyninger, så er der nogle der kan hjælpe? har disse tre opgaver for ( plus en rapport) men kan simpelhent ikke løse dem: 1.en beholder på 300 M3 med et letgående tæt stempe... -
Hjælp til fysikopgaver
ForumindlægHej. Heg mangler lige noget hjælp til en fysik aflevering.. 1) På en klar dag modtager hver m^2 af solfangeren i gennemsnit energi med effekten 680W. Solfangeren overfører 70% af denne energi til kedlen, der hverved modtager energi med effekten 1,30kW. Kedlen er af aluminium og har massen 1,2 kg... -
help tak
ForumindlægGod aften. Jeg mangler lige noget hjælp til en fysik aflevering.. Håber på at I vil hjælpe mig med min opgave. det vil være big help. thanks på forhånd. se nedenunder : opgave: en politibejent laver en såkaldt radermåling af en bils u. fra ” raderpistolen” udsendes en elektromagnetiske bøl... -
Beregning af absorberede dosis
ForumindlægHej. Jeg er i gang med nogle beregninger til mig SRP forsøg, hvor jeg skriver i Biotaknologi(A) og fysik(B) om hvordan radioaktiv stråling påvirker kroppens celler/DNA. Jeg skal beregne den absorberede dosis af strålingen fra mit 1. forsøg, som omhandlede gammastråling. Formlen er: D = Era... -
Supplering - Medicin
ForumindlægJeg er begyndt at overveje hvilken videregående uddannelse, jeg skal tage efter 3.g. Udfordringen ligger i, at jeg nu har fået en stor interesse for de naturvidenskabelig uddannelser, men har en sprolige linje med mat b - biologi c - fysisk c - natugeografi c. Dette vil altså betyde at jeg skal s... -
Isens specifikke smeltevarme
ForumindlægHej. Jeg har fået en aflevering for i fysik, hvor vi skal beregne isens specifikke smeltevarme. Vi havde et bæger med varmt vand, hvorefter vi puttede en isterning i. Den stod på en magnetomrører. Dertil fik vi lavet en graf. Måleresultater: m- bæger+vand=0,006 kg m- bæger+magnet+vand=0,1316 kg ... -
SRP Raketter
ForumindlægHej alle! Jeg er igang med SRP og skal til at analysere bevægelsen for en vandraket.. Jeg har fundet følgende (se nedenstående link).. Jeg har allerede udledt selve raketligningen, men det er jo sådan at raketligningen hverken tager hensyn til tyngdekraften eller luftmodstanden. I linket prøver d... -
Halverings tykkelse /tid
ForumindlægHej ! jeg skal til fysik eksamen her på onsdag og står og kigger mine noter igennem! Der er simpelthen noget der ikke giver menning for mig ! Jeg skal bevise hhv. halveringstykkelsen og tiden. Mine formler ser sådan her ud Halveringstiden ; N=N0*(1/2)t/T(1/2) Kan ikke forstså h... -
Vekselspændingskurve
ForumindlægHejsa, I øjeblikket sidder jeg med en lækker fysikrapport, hvor vi har lavet adskillige forsøg inden for elfremstilling. I denne sammenhæng er jeg røget ind i et lille problem, da jeg uheldigvis ikke har kunnet møde op ved en enkelt fysiktime. Derfor mangler jeg besvarelser på følgende spørgs... -
resistens
ForumindlægHej folkens jeg bor i silkeborg og går på gymnasiet til dagligt. Jeg har fysik A og vil er stødt ind på to spørgsmål som jeg er gået i stå med håber nogle kan hjælpe de lyder således Nærlyset på en almindelig personbil leveres ofte af en såkaldt H4-pære med to glødetråde, én til nærlys og é... -
energiforbrug
ForumindlægHello everbody Jeg søger efter en uges energiforbrug af el og varme, siden jeg kan selv ikke find ud af at læse min egen energiforbrug af el og varme derhjemme. Hvis I har en skitse eller noget ligende må I gerne send til mig, kun hvis I har selv ikke imod det :O) Har prøvet at finde n... -
!!SRP, afl. imorgen!! Luftmodstandskonstant - Hastighedsproportional luftmodstand
ForumindlægHej, Jeg er nu løbet ind i et problem som jeg har brugt ca. 2 timer på at komme forbi... Jeg skal finde luftmodstandskonstanten k, for det skrå kast med luftmodstand. Jeg har dog ikke haft til opgave at lave det frie fald, så jeg har ikke kunnet finde k udfra terminalhastigheden i de formler ... -
Opgave om energikilder.
ForumindlægJeg fik en opgave for inden ferien hvor jeg skulle besvare følgende to spørgsmål. 1) Hvordan fremstiller vi strøm på traditionel vis (på kraftværker) 2) Hvordan kan vi fremstille strøm på en alternativ måde (energiomsætninger) Sådan lød opgaven fra min fysik/kemi lærer. Jeg har skrevet en masse o... -
Energi udregning
ForumindlægHej jeg har nogle problemer med en fysik opgave... Håber i kan hjælpe mig :) En dreng på 62 kg går ad trappen op til 3 sal i en boligblok. 3 sal ligger 10,5m over fortovsniveau. a) Vælg fortovsniveauet som nulhøjde for den potentielle energi, og beregn drengens potentielle energi, når han e... -
Energi beregning
ForumindlægHej jeg har nogle problemer med en fysik opgave og jeg håber i kan hjælpe mig :) Vi vil i denne opgave bremselængden af et tog, der kører med hastigheden 150 km/h. Togets masse er 250 tons. For at løse opgaven skal vi finde gnidningskraften mellem hjul og skinner. Den er givet ved udtrykket ... -
kinetisk energi osv. HJÆLP!
Forumindlæghej. jeg skal lave en fysik aflevering og er støt på to opgaver som jeg ikke kan finde ud af. håber nogle af jer vil hjælpe. ;) 1. et fly på 450 ton flyver 900 km/t a) omregn flyets fart til m/s. <-- den har jeg fået til 250 m/s (intet problem med denne) b) beregn flyets kinetiske energi. &...
