Søgning på: fysik disposition. Resultater: 17621 til 17640 af 18123
-
Gymnasiet
ForumindlægHej Studieportal! Der er omtrent halvandet år til jeg skal i gymnasiet. Jeg glæder mig til at møde en spændende undervisning, få en masse venner og blive dygtig. Jeg allerede nu, har tænkt mig at vælge en studievejledning der hedder: Matematik A, Fysik B (hvor jeg så vil vælge det på A) og Ke... -
Acceleration og effekt - Newtons love
ForumindlægHejsa allesammen. Jeg har en fysik rapport for til efter ferien... og så vil jeg høre om der er nogen, der kan hjælpe mig. Opgave formuleringen lyder således:Acceleration og effektNewtons love.Bestemmelse af acceleration af et legeme vha videooptagelser og regneark.Udvælg jer forskellige transpor... -
brugen af m(mol),M,n og advogardo konstanten
ForumindlægJeg mangler meget basal viden om mol, molar masse og stofmængde og deres sammenhænge så svarene på mine spørgsmål må gerne være pædagogiske , uddybende og overskuelige, det ville glæde mig meget.Jeg har en opgave:En person vejer 70 kg , indeholder 140 g kalium, hvoraf den radioaktive kaliumisotop... -
Beta-spektrum
ForumindlægVi har lavet et forsøg i fysik, hvis detaljer står beskrevet her: https://www.studieportalen.dk/forum/viewtopic.php?t=136774&h=betahenfaldJeg har beregnet Q-værdierne, men nu er jeg i gang med den del, hvor den kinetiske energi skal beregnes. Første skridt her er at beregne hastigheden på partikl... -
Optagelse som markedsøkonom problemer med matematik !
ForumindlægHej allesammen ! Så er snart tid til at søge ind på studie, og min ambition er at læse på erhvervsakademiet på lyngby som markedsøkonom. Har dog lige et lille problem og det er at det kræver matematik på B- niveau.Min sag er at jeg sidste sommer aflsuttede en studie retning der hed Matematik A og... -
AT eksamen 2012 - Katastrofen.
ForumindlægHej. Som alle andre 3.g'ere skal der jo skrives AT opgave meget snart. Emnet er, som de fleste nok ved, Katastrofen - årsager og konsekvenser. Selve opgave lyder således: "Du skal vælge en sag, hvor en bestemt katastrofe spiller en væsentlig rolle. Du skal udarbejde en problemf... -
Hvad skal jeg koncentrere mig om?
ForumindlægHej\n\nJeg befinder mig i et slags dilemma. Jeg er i tvivl om, havd jeg skal koncentrere mig om i skolen. Skal det være de fag, der interesserer mig (mat, kemi og fysik (tildels bio)) eller de mere alment dannende fag, som jeg finder lidt kedelige (engelsk (som i øvrigt ville være et udmærket fag... -
MEGET HURTIG HJÆLP!!!
ForumindlægVi har i fysik lavet et forsøg med STÅENDE BØLGER PÅ EN STRENG, men databehandlingsafsnittet siger mig simpelthen intet, intet, intet!!!! Jeg er fuldkommen lost!! Vil I ikke nok hjælpe mig meget hurtigt da jeg skal aflevere opgaven i morgen!!! Vi målte fra en vibrator til en snors endepunkt L, so... -
Adiabtisk proces
ForumindlægJeg ser konstant at ændringen i den indre energi for en adiabtisk betegnes som\n\ndU = C_V dT (1)\n\nJeg forstår bar ikke hvorfor man skal bruge varmekapaciteten for konstant volumen C_V. Hverken tryk eller volumen er konstant ved en adiabtisk proces.\nI starten troede at det måske kunne være for... -
Golfputtet - hjælp!
ForumindlægOpgaven: \n(fra bogen Eksamenopgaver i Fysik A 94-97) \n-------------------------------------------- \nOPGAVEN/ Golfputtet: (s. 57 opg. 4) \n\nEn golfspiller skal med sit sidste slag, puttet, få golfkuglen til at rulle hen over græsset og falde i hul. Man kan regne med, at golfkuglen havner i hul... -
Universitetsverdenen - karriereforhold m.v.
ForumindlægHej. Jeg er nysgerrig. :)Hvilken baggrund har (ikke-adjungerede) professorer typisk?Som jeg har forstået det, så er vejen noget i retning af:3 år: Studentereksamen3 år: Bachelorgrad2 år: Kandidatgrad3 år: PhD-grad4 år: Assitant Professor4 år: Associate Professor-: ProfessorDvs. man bliver typisk ... -
Ohms lov
ForumindlægJeg har fået denne fysik opg: der sidder to 12V pærer i en bil. men sen nat går de, skrothandleren har kun to 6V....bla bla bla...men i det oprindelige kredsløb sidder pærerne i paralell senere bliver der sat en modstand på i serie før de nye pærere. Disse opg er for der oprindelige kredsløb. Jen... -
Mekanisk energi og arbejde
ForumindlægJeg har en øvelse i Fysik AB bogen, som jeg simplethen ikke kan finde ud af. Jeg håber, at der er nogle, som bare kan hjælpe mig med en af opgaver. Den lyder som følgende: Vi ser på en bil, der vejer 1250 kg. Vi regner med, at bilen kører med hastigheden 80 km/h. Ved denne hastighed kan vi reg... -
Superkapacitorer
ForumindlægHey Lærte !Jeg står overfor følgende fysik opgave:6. Superkapacitorer"Man har udviklet kapacitorer med en kapacitans på over tusind farad. En sådan superkapacitor er opbygget af to metalplader, der er belagt med små carbonpartikler. Herved får kapacitorpladerne et effektivt overfladeareal, d... -
HJÆLP! Haste sag!
ForumindlægHej, jeg håber nogle af jer kan svare på disse spørgsmål, da jeg gerne skulle bruge dem i morgen til min fysik eksamen. :) -på forhånd tak. 1 .Hvad skal man gange med, for at komme fra effektiv spænding til maksimal spænding? 2. Nævn tre elektriske ledere 3. Nævn to isolatorer 4. Hvad er en tra... -
Poler
ForumindlægHejsa allesammen :) Jeg står og skal til fysikeksamen FSA på tirsdag. Så blev jeg pludselig i tvivl om noget angående poler. Dette læste jeg inde på EMU's hjemmeside: De to poler kan identificeres, hvis man laver et forsøg med en frithængende magnet i jordens magnetfelt. "Nordpole... -
Meget gammelt vand
ForumindlægNogen der kan/vil hjælpe? kryptonionisotopen 81Kr henfalder til en stabil isotop af et andet grundstof a) opstil reaktionsskemaet for henfald af 81Kr. overfladevand indeholder atomer af af 81Kr, som kommer fra atomosfæren. Når vandet siver ned i grundvandet, tilføres der ikke længere 81K... -
Kernefysik - eksponentialmodellen
ForumindlægHey... Jeg læser til fysikeksamen (2.g) og er imidlertid stødt ind i et mindre problem. Her er udledningen: Strålingen med intensiteten Io trænger ind i et stof. I dybden x er strålingen svækket til intensiteten I. Ved at passere yderligere et tyndt lag med tykkelsen delta-x svækkes intensiteten ... -
Jura - hvad skal ens stærke sider være?
ForumindlægHej Jeg blev færdig med gymnasiet sidste år, og vil nu gerne igang med at læse. Jeg havde en rigtig naturvidenskabelig linie på gym med både matematik, fysik og kemi på A-niveau. Jeg var god til alle fagene, men de interesserer mig ikke. Jeg synes det er sjovt at løse opgaver, men synes aldrig at... -
SRP Raketfysik - Hjælp!
ForumindlægHej, jeg sidder og har lidt (meget) travlt med SRP i fysik/matematik A, hvor jeg har fået stillet 5 opgaver, men mangler 3, og er ikke helt sikker på hvordan jeg løser dem: (inden disse opgaver, har jeg de 2 opgaver før fortalt om undvigelseshastigheden, og forklaret det vigtigste til rumfart i ...
