Søgning på: filosofi c. Resultater: 19761 til 19780 af 60665
-
Erhvervsjura i HHX...?
ForumindlægHej, jeg skal til at vælge en gymnasial uddannelse og har det ret svært med at vælge. Jeg ønsker at læse Jura efter gymnasium og jeg ved ikke om STX eller HHX er bedre for mig. Min mor talte om at der i hendes tid var en fag for Jura i HHX, men er ikke helt sikker om der stadig er sådan et fag. S... -
Koncentration - Haster!
ForumindlægHæmoglobinkoncentrationen (mmol/L) i en persons blod er 4,96mmol/L Vi ved også at personens arterielle partialtryk for O2 måles til pO2 = 10 kPa. Ved dette partialtryk er 95% af blodets hæmoglobin mættet med ilt. Vi kan endvidere antage, at den fysiske opløselighed af ilt i blodets vandfase ved ... -
Differentialregning, ekstrema
ForumindlægHej Jeg skal udregne ekstrema for funktionen ved hjælp af toppunktsformlen. Jeg kender godt toppunktsformlen, men er i tvivl om hvad mit b og a er. Er der nogle som kan hjælpe mig? På forhånd tak -
Ligninger
ForumindlægHvordan løser jeg ligningerne 8x + (5x - 6 - 4x + 1) = x - (x - 4) x - (5 - 2x + 3) = -2 3 + 2x + (3x - 4) = 2x + 12 - (x - 7) 2½x - (9 - 3x) = 5x + (-4) 5 • (4 + 2x) = 9 • (x + 4) 7 • (3 - x) = 5 • (3x) - 1 (11x + 11) • 2 = (2x + 12) • 6 (7 - 5x) &bul... -
Kobbersulfat
ForumindlægHej. Jeg skal bruge kobbersulfat, CuSO4 til et forsøg. På skolen har vi kun saltet CuSO4, og jeg har brug for en kobbersulfatopløsning dvs. i flydende form. Hvordan ved jeg, hvor meget pulver jeg skal opløse i vand for at lave en CuSO4 opløsning? -
3 måske nemme opg''er (:
Forumindlæghey jeg har fået 3 opgaver for til imorgen, som jeg meget gerne vil op og fortælle om til klassen, problemet er så bare jeg ikke kan finde ud af dem, så håber der er nogen rigtig kloge sp'er som vil hjælpe mig (: jeg har fået lidt hjælp af "peter lind" men desværre er det stadigvæk ... -
Ordøvelse kapitel 18
ForumindlægEr lige gået igang med ordøvelse 18. Den sidste, den sværeste. nok, ikke sandt, gøre, slem, campere, hele tiden, aldrig i livet, lave mad, opleve, mobil, udelukket, endelig, diskutere, rydde op, autocampere De ovenstående ord skal indsættes i nedstående sætninger. Har afleveret Text buch ti... -
Hjælp til opgave - HASTER!
ForumindlægHej. Jeg kan simplelthen ikke finde ud af denne opgave D:! Har vedhæftet billedet til hele opgaveformuleringen. a.) Fik jeg 2.96 * 10^16 b.) Fik jeg 8861 kJ/mol Det er spørgsmål c) jeg har brug for hjælp til. Nemlig: Beregn endvidere bølgelængde for elektromagnetisk stråling, som lige netop k... -
Opvarme vand i en elektrisk vandvarmer, Vejen til Fysik AB1, Opgave 57, Side 99, (Knud Erik Nielsen og Esper Fogh)
ForumindlægOpgave 57 I bunden af en elektrisk vandvarmer står der, at den bruger 2000 W, og at der medgår 506 J til at opvarme selve vandvarmeren én grad. Den bruges til at opvarme en halv liter vand fra 18 oC til 100 oC. a) Hvor meget energi bruges der til at opvarme den halve liter vand ? Min løsning: ... -
pH i opløsning
ForumindlægHej alle. Jeg sidder med følgende opgave: 0,156 g Na2CO3(s) opløses i 100 mL vand. Hvad er pH i denne opløsning? Antag at volumenet er uændret. Ka(1)=4,2*10^-7 Ka(2)=4,8*10^-10 og er kommet frem til: n(Na2CO3) = 0.001471, hvilket medfører: c(Na2CO3)=0.01471. Herfra har jeg benyttet en række f... -
Syrer og baser - struktur
ForumindlægHej SP Jeg sidder med en opgave, hvor jeg er kommet igennem noget af det, men nu sidder jeg fast. Opgaven lyder: En af de stoffer, man kan finde i stor mænde i baldarinplanten, er en monohydron carboxylsyre Fra 100 g tørret baldarinrod isoleres 0,254 g af den ildelygtende syre. Syren opløses... -
Titrering - redox reaktion
Forumindlæg20,00 mL spildevand som indeholder jern(II)-ioner, Fe2+, bliver titreret med 3,4mL 0,002M kaliumpermanganat opløsning, KMnO4(aq). Når KMnO4 opløses i vand ser reaktionen således ud: KMnO4(s) → K+(aq) + MnO4¯(aq) . Selve titreringsreaktionen se sådan ud: MnO4¯(aq) + 5 Fe2+(aq) + ... -
Sigma-algebra
ForumindlægHej igen.. Jeg forsøger stadig at forstå sigma-algebra... Jeg er nu gået over i en mere grafisk tankegang... Hvis X er defineret ved Og lad A1 og A2 være defineret ved Så har vi en σ-algebra defineret ved Σ = {X, A1, A2, A1c, A2c, (A1∪A2), (A1∪A2c), (A1c∪A2),... -
Fransk opgave
ForumindlægTraductionQuand la narratrice est sortie de l’avion à l’aeroport à Bangkok elle était surprise par la chaleur humide. Il n’y avait personne pour la recevoir; c’est pourquoi elle a pris un taxi à l’hôtel.Maintenant elle est au bar. Elle boit de l’eau glacée en attendant un homme, qu’elle ne connai... -
HJÆLP til en opgave i SRP
ForumindlægEn matematisk model for alkoholmængden A(t) i blodet, ved(oral) indtagelse af en alkoholmængde A0 kunne evt. være beskrevet ved følgende to koblede differentialligninger: F*K_a*A_mave-k Hvor Ka og K er to positive tal og F, som står for biotilgængeligheden er en konstant mellem 0 og 1 En løs... -
Har brug for hjælp til at løse et par opgaver.
ForumindlægHejsa, Har brug for hjælp, til at komme videre. opgave A) solve for p1 og 2) solve for m: p1+5m = 2p1+5mp2 opgave B) 2x-2/4 = 3(1-x) opgave C) 11-2x/3 = 7(-x+2)-4 Håber i kan hjælpe mig med de overstående opgaver. Jeg kan ikke komme videre....Please Mvh Camilla -
Færdiggør 4 reaktionsskemaer - har jeg gjort det rigtigt?
Forumindlæga) HNO3 + OH- => NO3- + H2O b) NH3 + H2O => NH2 + H3O c) NH4+ + OH- => NH3 + OH2 d) CO32- + H2O => HCO3- + OH Jeg har forsøgt at færdiggøre reaktionsskemaerne, men jeg tror ikke, at det er helt rigtigt :-) -
Intermolekylære bindinger
Forumindlæg3) Hvilke intermolekylære bindingstyper er der i følgende 7 stoffer: a) CH3COOH b) C4H10 c) O2 d) CH3Cl e) H2O f) Cl2 g) HCl h) Hvilke type stof er de? Hvordan kan jeg se det? Ved godt der findes dipol-dipol bindinger, londonbindinger og hydrogenbindinger, men hvordan kan jeg s... -
Bestem vinklerne i trekant
ForumindlægHej. Er igang med en matematikaflevering, men kan ikke finde ud af at bestemme vinklerne i en trekant hvor tre sidelængder er oplyst. Sidelængderne er: a=5, b=2, c=3 Jeg ved godt hvordan man gør, hvis man kender to sidelængder og en vinkel. Men ikke når man ikke kender nogle vinkler. Så er det j... -
Tre spørgsmål
ForumindlægHej, har problemer med tre opgaver.. a) En vare koster 342 kr., efter at der er trukket 10% rabat fra. Hvad kostede den før? b) Hvis den kvartalvise rente er 3 % hvor stor er da den årlige rente? c) Hvis den årlige rente er 12%, hvor stor er da den kvartalvise rente?
