Fysik

Brydning i vand

24. oktober 2012 af trunzze - Niveau: B-niveau

Hej SP.

 

Jeg har en opgave der lyder: På bunden af et bæger ligger en mønt. Bægret er fyldt med vand, hvis brydningsindeks er n(vand) = 1,33. Beregn den mindste vinkel θ, hvor du kan se mønten.

 

Her havde jeg tænkt, at jeg skulle beregne vinklen fra glasset og ned med tan(v), da jeg ville sige at vinkel θ svarer til indfaldsvinklen. Herefter ville jeg bruge formlen sin(i)/sin(b) = n2/n1 og isolere vinklen, V(i).

Her er mit problem og spørgsmål til jer. Først og fremmest er jeg i tvivl om, den vinkel jeg først beregner nu er v(b). Desuden er jeg i tvivl om det er vand eller luft ,der er n1 og n2. Håbe I kan hjælpe:)

 

 

Jeg har vedhæftet  en tegning af den angvine figur.

 

 

 

Vedhæftet fil: trine.png

Svar #1
24. oktober 2012 af trunzze

Jeg retter lige:

 

Jeg har en opgave der lyder: På bunden af et bæger ligger en mønt. Bægret er fyldt med vand, hvis brydningsindeks er n(vand) = 1,33. Beregn den mindste vinkel θ, hvor du kan se mønten.



Her havde jeg tænkt, at jeg skulle beregne vinklen fra glasset og ned til mønten cos(v),  da jeg ville sige at vinkel θ svarer til brydningsvinklen. Herefter ville jeg bruge formlen sin(i)/sin(b) = n2/n1 og isolere vinklen, V(b).

Her er mit problem og spørgsmål til jer. Først og fremmest er jeg i tvivl om, den vinkel jeg først beregner nu er v(i). Desuden er jeg i tvivl om det er vand eller luft ,der er n1 og n2. Håbe I kan hjælpe:)

 

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. oktober 2012 af Andersen11 (Slettet)

Man har den mindste vinkel θ , hvor brydningsvinklen b er bestemt ved

tan(b) = 15cm/20cm = 3/4 .

Idet Snells lov drejer sig om vinklerne, som lysretningerne danner med fladenormalen, benytter man så Snells lov til at bestemme θ:

sin(i) = sin(π/2 - θ) = cos(θ) = n·sin(b) = 1,33·tan(b)/√(1 + tan2(b)) = 1,33·3/5 = 0,800


Skriv et svar til: Brydning i vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.