Biologi

Udtræk af DNA - Brug af alkohol?

17. januar 2013 af JohnWatson (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa!

Jeg har et biologi journal ark for, som kommer efter et forsøg vi udførte, som handlede om at udtrække DNA fra vores egne celler. I forsøget benyttede vi Lysis Buffer, Protease samt 96% Ethanol.
Vi skal i journalarket forklare hvorfor vi brugte hvert af disse elementer. Jeg ved godt hvorfor lysis og protease blev brugt - men jeg er en smule i tvivl om hvordan fa´en jeg skal forklare brugen af Ethanol? Min lærer gik ikke så meget i dybden med det, og jeg vil gerne være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt? Det skulle være noget med, at det adskiller DNA strengene fra resterne fra cellen, da DNA'et bliver tungtopløseligt..

Er der nogen der vil uddybe?


Brugbart svar (3)

Svar #1
17. januar 2013 af Bankier (Slettet)

DNA'et bliver tungtopløseligt i iskold ethanol. DNA er polært og ethanol er et upolært opløsningsmiddel, derfor vil det udfælde i ethanolfasen og danne en pellet, som kan undersøges.  

 


Brugbart svar (2)

Svar #2
17. januar 2013 af exutu (Slettet)

Som Bankier siger er det fordi du skifter til et mindre polært opløsningsmiddel (ethanol er ikke et upolært opløsningsmiddel, men bare mindre polært end vand, og man kan opløse mange både polære og ikke polære stoffer i ethanol (ethanols dielektriske konstant er 24,3 og vands er ca. 80)).

Ved en ethanol koncentration på ca. 64 % når man det punkt hvor ethanol precipiterer. Udover ethanol er det også meget vigtigt at have den rette mængde af positive ioner i sin opløsning. For mange vil lede til co-precipitering af en masse salt sammen med DNA'et og for lidt vil resultere i tab af DNA).

Udover det er det normalt en dårlig idé at bruge iskold ethanol, da det sænker precipeteringseffektiviteten. Det bliver dog gjort i mange skoleforsøg, fordi man er lidt ligeglad med kvaliteten af resultatet så længe man får et resultat (og der er fare for enzymatisk nedbrydning af DNA ved rum temperatur).


Svar #3
17. januar 2013 af JohnWatson (Slettet)

Super! :) Mange tak for svaret, det hjælper godt!


Skriv et svar til: Udtræk af DNA - Brug af alkohol?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.