Matematik

Praktisk anvendelse til andengradsligning...?

16. januar 2004 af Sy Demon (Slettet)
Jeg står og skal bruge en daglidags situation, hvor man kan bruge en andengradsligning. Altså en praktisk anvendelse.

Kan nogle være behjælpelige..? =o)

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2004 af Jean

F.eks. Det skrå kast.

Svar #2
16. januar 2004 af Sy Demon (Slettet)

Det er jo bare ikke så tit at man har brug for at beregne det?

Hvis du skal beregne dit skrå kast, kræver det hvist også at du kender din kastekraft. Og have vind og luftens gnidningsmodstand med...?

Brugbart svar (1)

Svar #3
16. januar 2004 af Tordentarm (Slettet)

Du har et rum i dit hus på i alt 40,5m^2, og der er overalt 2,3m højt til dit loft. Da du maler værelset (både vægge og loft) maler du 90,76m^2 totalt set. Du malede kun én gang. Dine døre og vinduer fylder 10m^2. Hvor langt og hvor bredt er dit rum?

Jeg ved ikke hvad niveau du er på, denne svarer nok til 1.g-niveau. Håber den kan bruges ;)

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. januar 2004 af Brian (Slettet)

Løsning på Tordentarms opgave:

x er bredden af rummet, y er længden af rummet.

Oplysning om rummets areal svarer til, at xy = 40,5.

Samlede flader der males er:

2 vægge langs bredden + 2 vægge langs længden + loft - døre og vinduer =

2*x*2,3 + 2*y*2,3 + 40,5 - 10.

Dette skal være lig med 90,76, derfor

2*2,3*x + 2*2,3*y + 30,5 = 90,76

Oplysningen om x*y = 40,5 bruger vi til at erstatte y:

y = 40,5 / x

og sættes det ind har vi:

4,6*x + 4,6*(40,5/x) - 60,26 = 0

Ved at gange igennem med x får vi:

4,6*x^2 - 60,26*x + 186,3 = 0.

Det giver D = b^2 - 4ac = ... = 203,3476

kvrod(D) = 14,26 (det "går op", det gør det ellers aldrig i virkeligheden) - så

x1 = (60,26 - 14,26)/(2*4,6) = 5,00
x2 = (60,26 + 14,26)/(2*4,6) = 8,10

Ved brug af xy = 40,5 findes

y1 = 8,10
y2 = 5,00

hvilket ikke overrasker os, for enten var x bredden og y længden eller også var det omvendt.

fortsættes..



Brugbart svar (0)

Svar #5
16. januar 2004 af Brian (Slettet)

fortsat fra #5

Tordenstarms opgave var enn OK matematikopgave - men:

hvor ofte i det virkelige liv bestemmer man størrelsen på et rum ved at male det?

Nej, vel? Hvis man har brug for at vide hvor langt og bredt et rum er, så måler man det med en tommestok... problemet med denne opgave er at den stiller et scenarium op, som ikke er realistisk, men nok kan tænkes - vi bliver ført ind i en matematik-opgave-verden, som ikke har meget tilfælles med virkelighedens verden.

Derfor synes jeg at Sy Demons spørgsmål stadig er ret ubesvaret... efter min erfaring er det faktisk ret svært at finde på en realistisk, praktisk situation, hvor man kun kan komme videre ved at løse en andengradsligning.

Sidder der nogen derude, der har nogle gode eksempler er jeg også meget interesseret i høre om dem.

Brugbart svar (0)

Svar #6
16. januar 2004 af 404error (Slettet)

Hvis det skrå kast ikke er eksempel nok, så tvivler jeg på, at du kan finde nogen egentlig anvendelse - udover selvfølgelig i den naturvidenskabelige sfære. Jeg har selv aldrig haft behov for "i det daglige" at løse en andengradsligning - hvis man ser bort fra mine studier.

Brugbart svar (0)

Svar #7
16. januar 2004 af starF (Slettet)

Simpel eksempel:

Du har en mark, der støder op til et vandløb. Med 120 meter trådhegn vil du indhegne en del af marken på de tre sider. Du vil gerne bestemme længde og bredde, så dens areal bliver størst mulig? Hvad gør du?

Svar optimere vha. af andengradsligning!

Brugbart svar (0)

Svar #8
16. januar 2004 af starF (Slettet)

#2 Men det er da en praktisk anvendelse.

Brugbart svar (0)

Svar #9
16. januar 2004 af starF (Slettet)

Sry. for OT:

404error
Hvad kræver det at blive hjælpelærer? Og hvad får man i løn.

Brugbart svar (0)

Svar #10
16. januar 2004 af 404error (Slettet)

#9: Mindst 2 års studier og en betydelig erfaring med matematik. De ansatte er typisk studerende på matematik. Lønnen er almindelig timelønnet undervisning; omkring 170 kr/time:

http://www.auc.dk/regelsamling/timelonnetundv.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #11
17. januar 2004 af Peden (Slettet)

...endnu bedre er det at være hjælpelærer i IT eller tilsvarende basis-edb fag, de har det eddermanme godt med at lære folk lidt html og access databaser ;)

Brugbart svar (0)

Svar #12
17. januar 2004 af Peden (Slettet)

...og forresten findes der hjælpelærere inden for et bredt spektrum af fag, altså også fysik, materialelære, FEM etc.

Brugbart svar (0)

Svar #13
18. januar 2004 af 404error (Slettet)

Nåja, men nu tænkte jeg specielt på matematik, som jo immervæk har det største hjælpelærerbehov.

Brugbart svar (0)

Svar #14
18. januar 2004 af Jean

#12. Fed titel :)

Skriv et svar til: Praktisk anvendelse til andengradsligning...?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.