Matematik

Matematik aflevering... PANIK!!!!!!!!!!!!!!!!!!

21. september 2010 af cllsLkh (Slettet)

Jeg har en en matematik aflevering som skal afleveres om meget snart!!! Det er problemregning

Nogle gange er jeg svag i matematik.

Jeg er stødt på en side hvor jeg slet intet fatter. Jeg har læst alt igennem, prøvet og forstå det, men jeg forstår den slet ikke, og jeg ved slet ikke hvad jeg skal

Er der nogen der vil hjælpe med den? hvis ja, bliver jeg mega glad!

1)

Østergårds gartneri har en vandingsmaskine.

Den kan indstilles til at vande i en halvcirkel med  en radius på 30 meter.

Beregn, hvor stort et areal vandingsmaskinen vander, når den holder stille.

2)

Marken, der skal vandes, har form som et rektangel og er 216 m lang og 120 m bred.

Lav en tegning af marken i målestoksforholdet 1:1000

Når vandingsmaskinen er i gang, kører den hen over marken parallelt med den lange side.

Så spørger jeg så: Hvor meget er 1:000? hvordan regner man det ud?

3)

Vandingsanlægget kører 20 meter pr. time.

Beregn, hvor lang tid det tager vandingsmaskinen at vande en bane på langs af marken.


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. september 2010 af Anxyous (Slettet)

 1)

Brug formlen for en cirkels areal, som er A = r^2*PI, og del med to, da den vander i en halvcirkel.

2)

For at lave sådan en tegning, deler du dens virkelige mål med 1000, og laver en tegning i den størrelse. At lave en tegning i forhold 1:1000 betyder, at 1 cm på tegning er 1000 cm i virkeligheden.

3)

Du ved hvor lang banen er, og hvor hurtigt den kører. Du burde nemt kunne finde ud af, hvor mange timer det tager for maskinen at køre en bane.


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. september 2010 af Andersen11 (Slettet)

Panik indtræder, når man kommer for sent i gang med at lave lektier.

Her drejer det sig om at læse opgaven

1) Brug formlen for arealet af en cirkel, A = πr2 . Der er to halvcirkler i een cirkel.

2) Målestoksforholdet 1:1000 betyder, at på tegningen er objekter 1000 gange mindre end i virkeligheden.

3) Der køres 20 m pr. time. Hvor lang tid tager det så at køre en fuld længde på 216 m ?


Skriv et svar til: Matematik aflevering... PANIK!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.