Biologi
neandetalgener i mennesker
Det er lige blevet påstået at danskerne er 2,75% neandertaler og mere generelt 2-4% af menneskets gener er neandertalgener..
Den genetiske forskellen mellem neandertalere og mennesker er under 3 promille og sandsynligvis under 1 promille, så danskerne er altså mindst 99,7 % neandertaler.
.Man har antaget at der ikke har været sex mellem neandertalere og afrikanere. Hvis der har været sex mellem neandertalere og mennesker uden for Afrika, vil man så forvente at der er større genetisk lighed med mellem neandertalere og ikke afrikaner end mellem neandertalere og afrikanere. Det finder man også i de fleste tilfælde. Der er altså undtagelser. Man har så gået ud fra at denne forskel udelukkende skyldes neandertalgener i mennesker. Denne forudsætning holder ikke. Andre grunde til denne forskel er:
1. miljøpres
2. fourening med nutidige menneskers DNA
3. Både mennesker og neandertalere kommer fra samme områder i nordafrika og er derfor genetisk tættere på hinanden end de afrikanere, man har sammenlignet med.
1 og 2 vides helt sikkert har fundet sted.
Desuden antages at der kun har sket transport fra neandertaler til mennesker og altså ikke den modsatte vej.
Denne større lighed har man så sat i forhold til de ændringer, der er sket siden neandertaleren blev udskilt fra menneskelinjen.
De 2-4% er altså en overvurdering af andelen af de gener som neandertaleren har udviklet siden delingen og som er endt i mennesker.
Hvis man skal have andelen i forhold til det fulde gen skal man formodentlig dividere med noget i retning af 1000.
Svar #1
31. marts 2014 af Agrobiologi (Slettet)
Men kan du ikke være så venlig, at komme med kilden, således at man kan læse denne videnskabelige artikel og holde den op imod andre.
Mvh. Michael
Svar #2
31. marts 2014 af peter lind
Jeg har 3 forskellige filer med flere indlæg i hver den første og vigtigste er
http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/328/5979/710/DC1
Det er SOM 18, der vedrører de egentlige udregninger, som jeg ikke er tilfreds med. Den del af det foregående, som jeg har læst synes jeg er godt. Der er nogle huller og mangler; men man kan jo ikke vente flere år på at udgive sine resultater, så det er egentlig uundgåeligt
Den næste har jeg ikke internetadresse på; men den er fra nature og hedder Supplementary information og har i et hjørne doi:10.1038/nature09710. Det drejer sig om denisova, så hvis du søger på den kan du formentlig finde den. Ligesom på den foregående er det kun fra beregningerne af andele af neandertal gener i mennesker, jeg er utilfreds med.
Den sidster er suplementary information også fra nature men med nummeret doi:10.1038/nature12886
Jeg fandt filen via videnskab.dk. Det er deres sidste indlæg om neandertalere, så du skulle kunne finde filen af den vej. Beregningerne findes på side 126 og frem
Svar #3
01. april 2014 af peter lind
Jeg har haft lidt mere tid til at finde resultater frem
Jeg har ikke kunne finde den oprindelige fil med forskellen mellem neandertaler og nutidige mennesker. Jeg har fundet en anden der siger at forskellen er højst 5 promille. Den kan du hente på http://www.nbcnews.com/id/15732243/#.Uzq4mFdAvIU
Jeg har desuden fundet frem til adressen på den den sidste fil. Det er http://www.nature.com/nature/journal/v505/n7481/full/nature12886.html
Hvis du vil gå i detaljer med statistikken er den beskrevet i den første fil fra side 131 nederst
Svar #4
01. april 2014 af Agrobiologi (Slettet)
Jamen tusind gange tak, men jo det kunne da være interessant, at gå lidt dybere, for indtil videre har jeg kun haft en smule om dette emne i zoologi, genetik, almen biokemi og sjovt nok også kort i botanik. Især taget i betragtning, at al viden der kan bidrage til en større forståelse og sammenhæng er god viden, så er dette noget jeg værdsætter.
Skriv et svar til: neandetalgener i mennesker
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.