Fysik

Hjælp til at finde brydningsindekserne for luft til akryl og akryl til luft.

01. april 2014 af RealMadrid10 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg sidder med denne formel; n1* sin(i) = nb * sin(b)

og skal finde brydningen mellem luft til akryl og akryl til luft. Jeg har disse informationer, fra tabelbogen, som siger at luft er 1,00 og akryl/plexiglas har 1,49.

Hvis jeg omskriver formlen;  

\frac{sin(i)}{sin(b)}=\frac{ni}{nb}\c

Fx for luft til akryl, har jeg som den første måling i sin(i) og sin(b) 0,173648178 og 0,121869343, så når jeg indsætter dem, skulle jeg ende med at få 1,42. Men passer det overens med min formel? altså jeg ved, at "n" er brydningsindekset, men skal jeg tage dem hver for sig ?

Brugbart svar (1)

Svar #1
01. april 2014 af mathon

\small sin(\theta _{1})\cdot n_1=sin(\theta _{2})\cdot n_2

\small \frac{sin(\theta _{1})}{sin(\theta _{2})}= \frac{n_2}{n_1}=n_{1,2}

\small \frac{sin(\theta _{luft})}{sin(\theta _{acryl})}= \frac{n_{acryl}}{n_{luft}}=n_{luft,acryl}

som med dine tal
giver:

\small \frac{sin(\theta _{luft})}{sin(\theta _{acryl})}=\frac{0,173648178}{0,121869343}= \frac{n_{acryl}}{1}=n_{acryl}=1,42

Skriv et svar til: Hjælp til at finde brydningsindekserne for luft til akryl og akryl til luft.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.