Matematik

Funktion

03. april 2014 af lalledalle (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg sidder og er igang med nogle opgaver til en aflevering.. 

opgaverne lyder således:

OPG 1)

En kugle har centrum i C(-10,9,-13) og radius r=12. vis at planen α med ligningen 2x+y-2z=51 er 

tangentplan til kuglen og bestem dens røringspunkter.

OPG 2) 

på figuren nedenfor ses en model af et `glasudhæng` indlagt i et koordinatsystem, hvor enheden er 1 cm.    

FIGUR VEDHÆFTET

 Glasudhænget` er symetrisk og består af to ens trekantede endeflader OAB og ECD,  frontfladen OADE samt tagfladen ABCD. Det oplyses, at den plan, der indeholder   frontfladen, er bestemt ved ligningen

 -25 x+16 z=0

   a)bestem den spidse vinkel mellem endefladen OAB og frontfladen.

 b) bestem arealet af frontfladen

 I punktet B er der `ophængt` et spot, som andvendes til at `fremhæve` reklameskilte `på` frontfladen.  Den centrale del af spottens `lysstråle` kan i modellen beskrives som en del af linjen med parameterfremstillingen

 (x,y,z)=(0,0,150)+t*(16,60,-25)

OPG 3) 

på figuren ses en model af en stålkonstruktion, som danner indgangen til et underjordisk udstillingsrum i en museumshave.
 Hele konstruktionen er indtegnet i et koordinatsystem, hvor enheden på akserne er 1 m. 

FIGUR VEDHÆFTET

a) bestem en ligning for den plan α, der indeholder sidefladen ODE.
b) bestem afstanden fra punktet F til sidefladen ODE

stålkonstruktionen ABC er en del af planen β, der har ligningen
5x+6y+7z=53
c) bestem den stumpe vinkel mellem sidefladen ODE og β

Vedhæftet fil: figurer.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Opg 1. Vis at afstanden fra kuglens centrum C til planen α er lig med kuglens radius r.

Opg 2. a) Bestem en normalvektor til planen OAB. Den spidse vinkel kan så bestemmes som vinklen mellem de to planers normalvektorer.
b) Del frontfladen i to trekanter, og bestem arealet af hver trekant.

Opg 3. a) Bestem en normalvektor til sidefladen. Plan gennem punkt med normalvektor.
b) Indsæt punktet F i punkt-plan-afstandsformlen.
c) Bestem vinklen mellem de to planers normalvektorer.
 


Svar #2
04. april 2014 af lalledalle (Slettet)

#1 kan du hjælpe mig lidt på vej i opg 1? :) jeg kan ikke finde nogle noter til det overhovedet.. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2 Overvej at slå op i bogen. Læs om kugler, planer i rummet osv.

Svar #4
04. april 2014 af lalledalle (Slettet)

Det har jeg prøvet og det hjalp ikke.

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Hvad forstår du ikke ved forklaringen til Opg 1 i #1? Man skal benytte punkt-plan-afstandsformlen.


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. april 2015 af måske1 (Slettet)

I opg. 3 skal man så ikke finde krydsproduktet af vektor EO krydset med vektor ED? For at finde en normalvektor? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

#6

Det er nemmere at benytte krydsproduktet af vektorerne OD og OE, men dit forslag kan også benyttes.


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. april 2015 af måske1 (Slettet)

Tak.

I opgave 3 c) ved jeg at normalvektoren er (5,6,7) men jeg skal vel også have en retningsvektor, og hvordan finder jeg den? 


Brugbart svar (1)

Svar #9
17. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

#8

Man skal bestemme vinklen mellem de to planers normalvektorer, som forklaret i #1. Normalvektorernes koordinatsæt aflæses af planernes ligninger.


Skriv et svar til: Funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.