Kemi

Markering af funktionelle grupper.......

27. april 2014 af Ninjaaa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej folkens... Jeg skal markerer nogle funktionelle grupper i en strukturformel (se vedhæftede fil), men jeg ved virkelig ikke hvordan???? nogen der kan hjælpe... også med det andet spørgsmål tak :)

Vedhæftet fil: Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. april 2014 af dreaddune (Slettet)

Hvad jeg plejer at gøre når jeg skal markere, eller forklare, om funktionelle grupper, er at tegne det ind i et gratis program, der hedder ChemSketch. Med dette, kan man tegne osv. i det, og så forklare det på dén måde. Du ku' selvfølgelig oss bare sætte det ind i Paint, og sætte en ring om dem. 

Bare husk at forklare med ord hvilke grupper der er funktionelle. 

Med hensyn til b-opgaven, så er kirale centrum, også bare et andet ord for at et carbonatom er asymetrisk. Dette betyder at et carbon har fire forskellige grupper, eller atomer, hængende på sig, så disse grupper enten er nødt til at 'gå ind' i skærmen, eller 'gå ud'. Det er hvad de to streger der gradvist bliver tykkere, viser. 

Det øverste carbonatom har et chiralt centrum, det lige til venstre har også, det carbon under det har også, dét til højre igen, det nederste har også og det sidste carbon der har et hydrogen-atom på sig. Det lige modsat oxygen-atomet. 

Altså lige i den her strukturformel, har alle de carbon hvor der er tegnet et hydrogen-atom ud, et chiralt centrum. Og så lige det sidste carbon, hvor der også er tegnet en tyk streg, til at indikere det går ud af skærmen. (eller er det ind? Jeg husker altid forkert på de to her..)

Skriv et svar til: Markering af funktionelle grupper.......

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.