Matematik
Forståelse bag sandsynlighedsregning
Hej SP.
Hvis jeg f.eks. gerne vil bestemme sandsynligheden for, at slå to seksere, når jeg slår med en terning 5 gange, så ville jeg stille det op sådan:
(1 / 6) * (1 / 6) * (5 / 6) *(5 / 6) * (5 / 6)
Er der en der kan forklare mig, hvorfor man ganger dem med hinanden, og ikke lægger sammen, trækker fra eller noget helt tredje?
Svar #1
27. april 2014 af peter lind
Det er altså noget mere kompliceret end det. Det er en binomialfordeling, så se i din bog, hvad der står om den
Svar #2
27. april 2014 af SuneChr
Der mangler en faktor
i ovenstående
Der er, i de fem kast, to succeser og tre ikke-succeser. Rækkefølgen for at få succes eller ikke er ligegyldig.
Derfor skal der divideres med 2! , som er antallet af måder, to succeser kan ordnes på.
Svar #4
28. april 2014 af Eksperimentalfysikeren
Den nemmeste måde at indse på, at man skal gange, er at se på et simpelt eksempel, f. eks. en terning og en mønt.
Hvis man skal finde sandsynligheden for at slå en sekser og krone, kan man lave en tabel med en række for hvert af de mulige udfald for terningen og en søjle for hvert af de mulige udfald for mønten. Hvert af felterne vil så representere et muligt udfald ved detsamlede eksperiment. Der er 6*2 af dem, fordi der er 6 mulige udfald for terningen og 2 for mønten. Af disse er der 1 felt, der har den ønskede kombination. Det er 1/12 af felterne:
1/12 = 1/(6*2) = (1/6)*(1/2), hvilket er de to sandsynligheder, man får, hvis man ser på forsøgene hver for sig.
Svar #5
29. april 2014 af cecilied34 (Slettet)
Jeg kunne ikke lokke dig til hurtigt at lave et billede af den tabel du snakker om. Det virker som om jeg godt kan se princippet, men jeg kan ikke rigtig se det for mig :)
Svar #6
30. april 2014 af Eksperimentalfysikeren
| Plat | Krone |
----------------------------
1 | | |
2 | | |
3 | | |
4 | | |
5 | | |
6 | | OK |
---------------------------
De 12 felter representere de 12 mulige udfald. Det, der er mærket med OK, er det gunstige udfald.
Skriv et svar til: Forståelse bag sandsynlighedsregning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.