Kemi
Metaller og det periodiske system
Hej med jer,
Det er sådan at jeg om ikke så længe skal til kemi eksamen og jeg er i gang med at læse op på metaller. Jeg er så kommet til at jeg skal kunne redegøre for hvordan et metals kemiske egenskab har noget med placeringen i det periodiske system at gøre. Er der nogle derude der mon kan forklare mig lidt om det både generelt og hvad det har af konsekvenser for eks. kobber? :)
Glader solskinshilsner Isabella
Svar #1
27. maj 2014 af Heptan
Der findes forskellige typer metaller: alkalimetaller, jordalkalimetaller, overgangsmetaller, halvmetaller og postovergangsmetaller.
Metaller er karakteristiske, fordi de kan danne metalstrukturer (krystaller), hvor valenselektronerne ikke er fast knyttet til et bestemt atom, men derimod flyver rundt i en elektronsky, hvilket gør mange metaller til gode elektriske ledere, fx kobber.
Metaller kan altså danne metalbindinger, med sig selv og andre metaller (legeringer).
Alle metaller har en sølvglans i deres rene form, undtagen de to overgangsmetaller guld og kobber, som har en anden farve.
Mange metaller har let ved at korrodere, og i reaktioner med ikke-metaller kan dannes ionforbindelser, som er bundet sammen af stærke bindinger, pga. stor forskel i elektronegativitet.
Svar #2
28. maj 2014 af lasols (Slettet)
ville også komme ind på spændingsrækken nu du nævner korrosion og at metalioner (og nogle gange de frie metaller) er gode til at lave kompleksforbindelser, nævn her kobber(II) som danner gulgrønne komplekser med chlor, lyseblå med vand (se http://en.wikipedia.org/wiki/Copper%28II%29_chloride) og mørkeblå med ammoniak http://images.flatworldknowledge.com/averillfwk/averillfwk-fig17_004.jpg, nævn også at det er grundet kompleksdannelse med Jern at Cyanid og særligt carbonmonoxid er så giftige da de begge blokere Jernatomerne i Hemoglobin så de ikke kan transportere ilt og man bliver kvalt
Skriv et svar til: Metaller og det periodiske system
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.