Fysik
Energitab og Joules lov sammenhæng??
Hej alle sammen :)
Jeg har læst i min bog at Joules lov lyder: P=R*I^2
Det jeg ikke forstår er, hvad meningen er med Joules lov, jeg synes det lyder meget "overfladisk" bare at sige til eksamen at man beregne den energi, som sættes til i en resistor, som efterfølgende afsættes i resistoren som varme ved hjælp af ovenstående formel. Er der ingen der kan give en bedre forklaring og er den forklaring jeg har givet overhovedet rigtig?
P.S være sød og forklar det meget meget simpelt, kan simpelthen ikke forstå de svar andre har fået til spørgsmålet her i lektieforummet :)
På forhånd tak
Svar #1
27. maj 2014 af imhf (Slettet)
Hov, glemte helt at skrive: Og hvad er sammenhængen mellem Joules lov og energitab i ledninger?
Svar #2
28. maj 2014 af hesch (Slettet)
Jeg ved ikke, om du finder mere sammenhæng i: P = U * I ?
Ohms lov siger så: U = R * I ( substituèr U i ovenstående ) =>
P = ( R * I ) * I = R * I2
Bortset fra superledere, har alle ledere/ledninger en ohmsk modstand i enheden Ω/m. Med en kendt ledningslængde kan man finde modstanden R i ledningen, og ledningstabet kan beregnes:
ΔP = R * I2.
Svar #3
29. maj 2014 af Eksperimentalfysikeren
Der er normalt en vis modstand i en ledning. Denne modstand bevirker, at der opstår en spændingsforskel ( U = R * I ) mellem ledningens ender, når der sendes strøm gennem den. Det bevirker, at der dannes varme ( P = U * I = R * I2 ) i ledningen, så en del af den energi, man forsøger at overføre gennem ledningen, ikke kommer frem til forbrugsstedet, men i stedet bliver tabt i ledningen.
Du kan prøve at sætte et elektrisk apparat med stor effekt til stikkontakten via en forlængerledning og lade apparatet køre et stykke tid. Føl på ledningen. Så kan du mærke, at den er blevet varm. Den varme stammer fra elektrisk energi, der ikke er kommet frem til apparatet.
Svar #4
29. maj 2014 af imhf (Slettet)
Tusind taaak for hjælpen begge to:D
Forstår det meget bedre nu!
Skriv et svar til: Energitab og Joules lov sammenhæng??
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.