Kemi
redox reaktion
Hej
Jeg sidder med følgende opgave
" Permanganat-ionen kan oxidere sulfider til rent svovl jfr. den ikke afstemte reaktion nedenfor:
MnO4- (aq) + S2- (aq) -> MnS(s)+S(s)
Afstem redoxligningen i vandig, basisk opløsning og angiv, hvor meget frit svovl, der dannes (i gram) , når 7 gram sulfid-ioner oxideres fuldstændigt af permanganat. "
Jeg starter med at finde ud af at Mn reduceres med 7 og S oxideres med 2.
Så skriver jeg ligningen som
2 MnO4- (aq) + 7 S2- (aq) -> 2 MnS(s) + 7 S(s)
S'erne passer ikke. Jeg skriver den nu som
2 MnO4- (aq) + 7 S2- (aq) -> 2 MnS(s)+ 6 S(s)
jeg afstemmer ladningerne og sætter 8H- på venstre side, og 4 H2O på højre side.
Nu får jeg at forholdet mellem stofmængden af S på højre og venstre side er 6/7 .
det ganger jeg med 7 gram og får nu at svaret er 6 gram.
Men det er forkert. Nogen der kan hjælpe mig?
Svar #1
29. maj 2014 af Heptan
Mangan går fra oxidationstrin + VII til + II, dvs. en ændring på 5 elektroner og ikke 7.
Svar #2
29. maj 2014 af teamwork (Slettet)
Hvordan man man se at den går til +2. MnS har jo ladningen 0
Svar #3
29. maj 2014 af Heptan
#2 MnS har den ydre ladning 0, og S opfører sig ligesom O (oxygen), så den har derfor OT = -2. Således må Mn have OT = +2 for at den ydre ladning bliver 0.
Svar #4
Men er det ikke kun de her ( de vedhæftede) regler der ALTID gælder? Det er sådan jeg har fået det forklaret af læreren.
Svar #5
29. maj 2014 af Heptan
Jo, Svovl optræder i flere forskellige oxidationstrin og ikke altid -2 ligesom oxygen. Og med de regler vi har i kemi er der næsten altid undtagelser.
Hvis S har OT = -2 og mangan har OT = +2 opfylder svovl oktetreglen. Svovl står lige under oxygen i det periodiske system og ligner derfor oxygen.
Svar #6
29. maj 2014 af mathon
2 MnO4- (aq) + 7 S2- (aq) + 8 H2O (l) ---> 2 MnS (s) + 5 S (s) + 16 OH- (aq)
kun 5 S- (aq) ændrer oxidationstrin
Svar #7
Ender vi så med 7 S på venstre side og 5 S på højre side. forholdet er 5/7 . Ganges med 7 gram. Vi får 5 gram
Svar #9
7/5 * 7 gram giver 9.8 gram. Ifølge facit er svaret 5 gram
Skriv et svar til: redox reaktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.