Fysik
Bestem massen af Pb-210 i den nye jordprøve
Det drejer sig om opgave 3b i følgende eksamenssæt:
http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF12/Proever%20og%20eksamen/120607%202stx121_FYS_A.ashx
Jeg skal bestemme massen af Pb-210 i den nye jordprøve, men problemet er, at jeg får antallet af Pb-210 kerner til at være omkring 0,07, hvilket er trist, for så giver det vel ikke rigtig mening at bestemme massen? Massen af Pb-210 i den nye jordprøve bliver jo mindre end massen for ét Pb-210 atom :O ! Jeg har vedhæftet mit løsningsforslag. Tak!
Svar #1
02. juni 2014 af mathon
Du har for aktiviteten

hvor
A er aktiviteten
k er henfaldskonstanten
N er antal 210Pb

med massen

Svar #3
02. juni 2014 af Bullerkage (Slettet)
Jeg er helt med på det du gør, bortset fra værdien
.
Jeg ser opgaven som: Du har 2,63214*10^6 æbler, der hver vejer 210 unit. Derfor:

Hvad gør jeg galt? Er det fordi jeg omregner aktiviteten til Bq og ehnfaldskonstanten til sekunder, at jeg for antallet af kerner til at være så lille?
Svar #4
02. juni 2014 af Lurch (Slettet)
Massen-enheden u, angiver gram per mol, ikke gram per atom. Derfor skal du regne antallet af atomer om til antallet af mol, hvilket er grunden til Na kommer ind i billedet.
Svar #5
02. juni 2014 af mathon
Du gør ikke noget galt, da der ikke forlanges en bestemt masseenhed anvendt.
Svar #6
#4 okay! Det har jeg fuldstændig misforstået så... Troede da, at siden unit kunne omregnes til kg, at det så bare var en masse-enhed ligesom alle andre.. Er Na en konstant så, eller hvad er det for en størrelse?
EDIT: #5 Nå, jamen super! Så er jeg glad igen, mange tak for hjælpen I to :) !
Svar #7
Hold da op jeg sejler, mand! Jeg har jo i mit løsningsforslag taget logaritmen til nævneren i henfaldskonstanten!! Ej nej nej nej nej... PINLIGT!!
Skriv et svar til: Bestem massen af Pb-210 i den nye jordprøve
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.