Biologi

Biologi Eksamens Spørgsmål - HJÆLP

05. juni 2014 af pølsem (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej Allesammen. 
Jeg har disse spørgsmål, og jeg synes de er vildt svære. Nogle der kan hjælpe mig? 

Blodet.

Blodkredsløbet. Bestemmelse af blodtyper.

1. Forklar hvordan du bestemte din blodtype i klasseeksperimentet.

2. Beskriv kort blodets bestanddele, og deres funktioner i kroppen. Inddrag såvel blodlegemer som opløste stoffer.

3. Gør rede for ABO-systemets samt Rhesus-systemets opbygning og diskutér hvilken praktisk betydning det har. Inddrag evt. hvordan blodtyperne nedarves.

I det omfang tiden tillader det, vil vi diskutere arvelighed.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2014 af Katrinesnut (Slettet)

Du må have været der, da i lavede det i klassen? Da det tydeligt vis er et klasseeksperiment? :)


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. juni 2014 af desert_eye (Slettet)

2. Blodlegemer (ilt og karbondioxid transport m.m.), blodplader (1. step i primær koagulation), hvide blodlegemer (bekæmpe infektioner), salte og mineraler (væske og elektrolytbalance), vand (muliggøre transport - indsæt selv viden). 

3. AB0 og rhesus systemet repræsenterer et system af antigener på blodlegemer, som giver de kraftigste reaktioner ved matchning af de forkerte blodtyper. Det er såkaldte sukkergrupper, der fungerer som antigener. Det betyder at man skal matche blodtyper og sørge for man giver korrekt blodtype.  

Der tages forbehold for fejl.


Svar #3
08. juni 2014 af pølsem (Slettet)

#1

Du må have været der, da i lavede det i klassen? Da det tydeligt vis er et klasseeksperiment? :)

Ja, jamen spørgsål ét klarer jeg mig fint med. Jeg kan bare ikke finde ud af den med bloglegemer som opløste stoffer. Jeg ved godt hvad plasma er, men det findes i blodvæsken. Kan i hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #4
08. juni 2014 af Katrinesnut (Slettet)

jeg har et pdf dokument om Blodtyper, her

Vedhæftet fil:Blodtyper.pdf

Svar #5
08. juni 2014 af pølsem (Slettet)

OG! Hvordan nedbrydes blodtyperne?


Skriv et svar til: Biologi Eksamens Spørgsmål - HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.