Fysik
Finde reaktionerne
Jeg er helt fortabt - er der en der kan hjælpe mig?
Svar #1
09. juni 2014 af peter lind
Hvis bjælken ikke flytter sig skal reaktionerne være lige så stor og modsat rettet kraften. Desuden skal drejningsmomentet om et vilkårlig punkt være 0
Svar #2
09. juni 2014 af Redub (Slettet)
Ja - det vidste jeg godt :) Det var mere, hvordan jeg skulle udregne den, nu hvor der er en vinkel på 30 grader :)
Svar #3
Jeg har haft andre opgaver, som minder om, men hvor der ikke indgår en vinkel - hvordan skal jeg regne den i forhold til dem jeg plejer at lave?

Svar #4
Du kan evt. opløse kraften i lodret og vandret og vandret retning
Svar #5
Det var også min første tanke, men så får jeg Fx = Cx, og den kan jeg ikke lige se mig ud af, når den eneste kraft jeg kender er 3 kN, som har en vinkel på 30 grader?

Svar #6
Hvad er Cx ?
Hvis du opløser i vandret og lodret retning får du vektoren F(cos(60º), sin(60º) )
Svar #7
Jeg deler vinklen op i Fx og Fy, og C er punktet hvor bjælken bliver påvirket af kraften. Så deler jeg kraften C op i x og y? Det er sådan jeg har lært at gøre det, men det er måske helt forkert?
Hvordan går jeg videre, hvis jeg bruger din metode med F(cos(60º), sin(60º) )?
Svar #8

Jeg har lavet den sådan her, og får resultatet 1780 N, men facitlisten siger 1730, så jeg gør det nok helt forkert :)
Svar #9
F*sin(60º) = 2598N hvilket får det til at stemme godt med din facitliste
Problemet er bare at fa og fb er kræfterne i lodret retning. Der er også en kraft i vandret retning som du angiver. Den skal modvirkes af reaktioner fra A og B i vandret retning og det er lidt sværere at fordele disse reaktioner fra A og B
Svar #10
Såå giver det mere mening

Nu giver det, det rigtige resultat..
Men hvad skal jeg så bruge Fx til? Eller er det lige meget i denne opgave?
Svar #11
Hvis der ikke angives noget svar på det i din facitliste skal du nok ikke. Det du har fundet er reaktionen fra A og B i lodret retning. Der er også en reaktion i vandret retning som er lige så stor og modsat rettet Fx. Reaktionen skal fordeles på A og B og det er straks sværere.
Svar #12
Facit siger: 1,73 kN og 1,73 kN med retningsvinkel 150 grader
Svar #13
Du skal gå ud fra at den vandrette reaktionskraft udelukkende kommer fra B
Svar #14
10. juni 2014 af Redub (Slettet)
1000 tak for hjælpen Peter Lind :) Det har hjulpet mig rigtig meget :)
Skriv et svar til: Finde reaktionerne
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.