Biologi
redegørende Spørgsmål til eksamen
Hej, jeg skal op til Biologi eksamen fredag, og der er nogle ting jeg er usikker på.
Jeg skriver et par spørgsmål, og så håber jeg på at der er nogle der har forstand på det
1. Redegør for hvordan menneskets arvemateriale er opbygget
2. analysér arvegangen for den grønlandske leversygdom og diskuter hvordan man kan hindre den genetiske sygdom i at sprede sig i den grønlandske befolkning.
3. Redegør for arvematrialets opbygning
4. gennemgå de enkelte trin i konstruktionen af en persons DNA-profil
5. beskriv hvordan en burger nedbrydes og optages i menneskets fordøjelsessystem
Jeg håber at i har nogle forslag til et par stykker af dem
Vh. Clara:)
Svar #1
18. juni 2014 af Bankier (Slettet)
Ad 1) nukleotider adenin, guanin, cytosin, guanin , deoxyribose ( sukker ) og phosphat. Dette danner en helixstruktur.
Ad 2) ? find , den pågældende sydom, før man kan tale om nedarvningsmnstre såfremt denne er genetisk.
Ad 3 ) samme spg. som 1
Ad 4)
Ad 5 ) en burger besår af
kd (protein, fedt) , kulhydrat (bollen, salat, agurk) fedt (dressing)
Meget kort fortalt:
mekanisk nedbrydning vha. tænder, tyggebevægelser. amylase fra spytkirtlerne indleder nedbrydelsen af kulhydrater. Fødebolus synkes og når mavesækken, hvor pepsin nedbryder protein, n´videre i mavetarmkanalen kommer føden til tolvfingertarmen, hvor galde og enzymer fra galdeblære og enzymer fra bygspytkritlen nedbryder videre fedt og kulhydrat. Næringen optages tidligt i tyndtarmen.
Skriv et svar til: redegørende Spørgsmål til eksamen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.