Matematik

Spørgsmål til indskudreglen for vektorer

14. august 2014 af MalteEV (Slettet) - Niveau: A-niveau

Forstår godt meningen med indskudsreglen, men i alle forklaringer jeg har fundet omkring indskudsreglen er de to vektorer AB→ og og BA→ altid "kortere" end AC→

Dvs.: når nu punkterne A, B og C danner en trekant så virker det som om at AC→ altid er hypotenusen, men det er nogle overvejelser som jeg slet ikke har fået forklaret nogle steder. Konceptet med at "skyde" et punkt B ind "mellem" A og C for at danne to nye vektorer AB→ og BA→ der sammenlagt giver AC→ går ikke op hvis man skyder punktet langt nok væk, og jeg står her med en opgave hvor det ikke er til at bedømme hvilke af to vektorer er længst.

For at omformulere:ift. indskudreglen, hvordan ved man så hvilke punkter der er A, B og C hvis man skal tegne tre vektorer mellem tre punkter?

håber det giver mening.

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. august 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det gælder for vilkårlige punkter A, B og C, at

AC = AB + BC .

Det er ikke nødvendigt, at punkterne A, B og C danner en retvinklet trekant.

Bemærk, at AB + BA ikke giver AC , men nulvektoren 0 .

Svar #2
14. august 2014 af MalteEV (Slettet)

Jeg er ikke sikker på jeg forstår, jeg snakkede heller ikke om en retvinklet trekant, bare det faktum at 3 punkter danner en trekant.

I dine eksempler, hvordan vil du vide, når du har 3 punkter, hvilket punkt der er A, B og C? Fordi som du lige har nævnt så er det ikke ligegyldigt hvilke to af de 3 vektorer man skal lægge sammen, derfor er det heller ikke ligegyldigt hvad der er A, B og C.

Brugbart svar (0)

Svar #3

Du omtalte selv ordet "hypotenuse", som kun benyttes i forbindelse med retvinklede trekanter.

Jeg har netop nævnt, at der gælder for vilkårlige punkter A, B og C, at

AC = AB + BC .

Jeg påpegede en fejl i dit indlæg i #0, hvor du antyder, at AB + BA = AC , hvilket ikke er tilfældet.

Svar #4

hm, tror jeg har fundet ud af det nu, hypotenuse var det forkerte ord.

glemte simpelthen at tage højde for pilenes retning, mit spørgsmål gik ud på at jeg ikke forstod hvorfor at fx følgende ikke var sandt AB=AC+CB hvis man bare omdøbte punkterne til AC=AB+BC. Men nøglen i svaret ligger i at "omvejen" de to vektorer tager for at komme fra A til C følger pilenes retning og hvis man forsøger at tage denne "omvej" mellem to andre punkter vil man gå i mod pilenes retning.

Ved godt at det ikke er særlig matematisk formuleret, men det giver i hvertfald mening i mit hoved nu.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Ja, du skal gøre dig klart, at vektoren AB ikke er det samme som vektoren BA . I begrebet vektor indgår begrebet orienteret linestykke, dvs. rækkefølgen af punkterne A og B i vektoren AB har betydning.

Svar #6

Det var præcis det jeg ikke havde fanget, og derfor giver en regel som fx indskudsreglen ikke mening. Tak for hjælpen!

Skriv et svar til: Spørgsmål til indskudreglen for vektorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.