Matematik

Monotoniforhold omkring afsætning

06. september 2014 af Monique97 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg sidder lige pt. med opgaven (vedhæften), som jeg ikke rigtigt har kunne finde ud af. Jeg har prøvet, hvordan jeg troede man skulle håndtere opgaven (ligeledes vedhæftet), men dog endte det med noget vollapyk. Jeg har derfor brug for noget hjælp til at guide mig frem til resultatet :)

Vedhæftet fil: Opgaven.pdf

Svar #1
06. september 2014 af Monique97 (Slettet)

Og mit forsøg på at beregne svaret :/

Vedhæftet fil:Arbejde lige pt.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #2
06. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Man har    f(x) = -0,1x3 + 24x2 , 0 ≤ x ≤ 200 .

I a) skal man løse ligningen f '(x) = 0 , dvs -0,3x2 + 48x = 0 , der let løses ved at faktorisere og benytte nulreglen

        x·(-0,3x + 48) = 0 , dvs.

        x = 0 ∨ -0,3x + 48 = 0 , dvs.

        x = 0 ∨ x = 48/0,3 = 480/3 = 160

I din løsning af 2.-gradsligningen overser du, at c = 0 .

I b) skal man finde, hvor væksten er størst, dvs. man skal løse ligningen f ''(x) = 0 , dvs -0,6x + 48 = 0 .


Svar #3
06. september 2014 af Monique97 (Slettet)

Tak, beklager den sene respons prøvede lige at se om, jeg kunne kombinere gamle opgaver med denne opgave dog ser det ud til, at jeg ikke var på rette vej alligevel :) Jeg skal lige tænke over, om jeg forstår din fremgangsmåde og igen tak :)

Vedhæftet fil:Opgaven 2.pdf

Svar #4
06. september 2014 af Monique97 (Slettet)

Beklager de sommetider dumme spørgsmål. Vi har fået ny lærer i matematik og det lader til at vores tidligere lærer har glemt at undervise os i nogle områder inden for Matematik B pensummet

Der står i opgave B at 'Forklar at dette er i det punkt hvor f (x) har sin vendetangent', kan jeg forklare det ud fra det billede jeg har vedhæftet - altså ved hjælp af en fortegnsanalyse for f’(x)?

Vedhæftet fil:Monotoni.png

Brugbart svar (1)

Svar #5
06. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Man skal finde det eller de steder, hvor væksthastigheden f '(x) er størst mulig. Man skal derfor finde maksimum for funktionen  f '(x), dvs. man skal løse ligningen

        (f '(x))' = 0 , dvs.

        f ''(x) = 0 .

Løsningerne til denne ligning svarer netop til de steder, hvor grafen for f(x) har vendetangent. Vendetangenten er ikke nødvendigvis vandret.


Svar #6
06. september 2014 af Monique97 (Slettet)

Jeg takker endnu en gang :)


Skriv et svar til: Monotoniforhold omkring afsætning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.