Biologi

Landbruget i og omkring Holstebro

06. september 2014 af calliemoore (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, 

Jeg skal lave en lille opgave der handler om landbruget i og omkring Holstebro. Omkring Holstebro er bare i hele Jylland. Jeg skal sådan set finde ud af hvad de dyrker hovedsageligt og hvordan deres landbrug er generalt.

Håber i kan hjælpe mig

Tak på forhånd :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Før kommunalreformen i 1970 lå Holstebro købstad i Hjerm herred, i Ringkøbing amt. Nu ligger byen Holstebro i Holstebro kommune, Region Midtjylland. Det er nok for stort et område at betragte "omkring Holstebro" som hele Jylland.

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. september 2014 af TinF (Slettet)

Når nu opgaven siger "omkring Holstebro" og ikke "i Jylland" er der en grund.

Find derfor ud af, hvad der er af vilkår på Holstebro-egnen.

Når det er landbrug, kunne det være, man kunne se lidt på jordbunden - er der mest sand eller ler i?

Er denne jord særlig egnet til at dyrke nogen bestemte afgrøder?

Man kunne se på hvordan vandløbene har det, er de lige (fordi de er blevet udrettet) eller er de snoede. Hvis de er udrettede, hvorfor er de så det? Er der enge ned til vandløbene, hvor kvæg kan græsse? Er al jorden med dræn under eller er der grøfter i markkanterne? Betyder det noget, om en mark er drænet eller ej?

Er der nogen dyr, der særligt gerne vil æde de afgrøder man kan dyrke? Eller er det mere korn til mel, man dyrker?

Eller er det måske frugttræer eller tomater der er mest af ? Og hvorfor ikke? 

Har landbruget på egnen ændret sig op gennem tiden?

Måske kan du få hjælp hos kommunen eller landboforeningen til nogen af spørgsmålene og en tur forbi biblioteket kunne bestemt også være en mulighed. Måske kender du en, hvis far er landmand og kan spørge ham om en masse? Og så er der jo også internettet :-)

Dbh. og god opgave!

Skriv et svar til: Landbruget i og omkring Holstebro

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.