Matematik

En holomorfi funktion.

07. september 2014 af Whut (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Lad f(z) = exp(z2). Hvordan begrunder man, at f er holomorf i hele C? Læste i en bog, at hvis f:G→C er komplekst differentiable i alle punkter af G⊆ C, så f kaldes holomorfi i G. Jeg ved da, at f(z) er kontinuert for alle z∈ C, og at f '(z) = 2z f(z). Jeg er i tvivl om hvordan man begrunder korrekt.

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Man taler enten om en holomorf funktion eller en holomorfi.

En kompleks funktion f(z) = f(x+iy) = u(x,y) + i·v(x,y) er holomorf, hvis funktionerne u(x,y) og v(x,y) opfylder Cauchy-Riemann ligningerne

\newline\newline \frac{\partial u}{\partial x}=\frac{\partial v}{\partial y}\, , \newline\newline \frac{\partial u}{\partial y}=-\frac{\partial v}{\partial x}

Her er

f(z) = exp(z2) = exp(x2-y2 + i·2xy) = ex^2-y^2 · (cos(2xy) + i·sin(2xy)) ,

dvs.

u(x,y) = ex^2-y^2 · cos(2xy)  og  v(x,y) = ex^2-y^2 · sin(2xy).

Undersøg nu, om disse to funktioner opfylder Cauchy-Riemann.

Svar #2
07. september 2014 af Whut (Slettet)

OK, forstået. Prøv se i den vedhæftede fil. Det er opgave (a), der drejer sig om. Kig bort fra resten af opgaven i (a). I opgave (b), som jeg også har lavet, står om at vise udtrykket for f(z) i den lange version, som du har nævnt dit svar. Spørgsmålet er så, hvorfor det er nødvendigt at vise dette udtryk i opgave (b), når denne del alligevel skal vises i opgave (a)? Det er overflødigt hvis man gentager mellemregningerne.

Svar #3

Se filen

Vedhæftet fil:ok.png

Brugbart svar (1)

Svar #4

Man kunne i spm a) gå frem på en anden måde. Hvis man har vist, at ez og polynomier med komplekse koefficienter er holomorfe, vil en sammensætning af disse funktioner også være en holomorf funktion. Derfor er f(z) = exp(z2) en holomorf funktion.

Opg b) er så blot en separat opgave, som er let at vise.

Svar #5

Hvis jeg lader g(z) = ez : CC, således at f(z) = g(z2) for alle z ∈ C. Kan jeg så godt bruge Cauchy-Riemann metoden for at vise om g(z) er en holomorf funktion, og dermed konkluderer vi, at g(z2) også er det (ved at skifte z med z2)? Desuden er funktionen f(z) differentiabel med 2zf(z).

Er det korrekt tænkt? Opgave (b) er lavet.

Brugbart svar (1)

Svar #6

Man viser generelt, at hvis f(z) og g(z) er holomorfe funktioner, er også f+g, f-g, f·g og f o g holomorfe funktioner. Hvis det derfor er vist, at funktionerne ez og z2 er holomorfe funktioner, er også den sammensatte funktion exp(z2) holomorf. Og her kan man, som du foreslår, benytte Cauchy-Riemann på hver af funktionerne ez og z2 . For

ez = ex+iy = ex·cos(y) + i·ex·sin(y) = u(x,y) + i·v(x,y)

har man

∂u/∂x = ex·cos(y), ∂u/∂y = -ex·sin(y) , ∂v/∂x = ex·sin(y) , ∂v/∂y = ex·cos(y) ,

og man ser, at Cauchy-Riemann er opfyldt for ez .

For

z2 = (x+iy)2 = x2-y2 + i·2xy = u(x,y) + i·v(x,y)

har man

∂u/∂x = 2x, ∂u/∂y = -2y , ∂v/∂x = 2y , ∂v/∂y = 2x ,

og igen ser man, at Cauchy-Riemann er opfyldt for fumktionen z2 .

Svar #7
10. september 2014 af Whut (Slettet)

Mange tak for hjælpen.

Har du mulighed for at hjælpe mig med 2c? Jeg har lavet en skitse, se filen. Ser det fint ud?

Kan du rette her: at vise om den er injektiv, har vi for alle x,x',y,y' ∈ R. (Her har jeg valgt x = x1, x' = x2, osv.)

f(x + iy) = f(x' + iy') ⇒ exp(x2 - y2 + i2xy) = exp(x'2 - y'2 + i2x'y') ⇒ x2 - y2 + i2xy = x'2 - y'2 + i2x'y'

⇒ Re(x2 - y2 + i2xy) = Re(x'2 - y'2 + i2x'y') ⇒ x2 - y2 = x'2 - y'2.⇒ x = x' ∧ y = y'.

Hvordan gør jeg resten af opgaven?

Svar #8

Skits

Vedhæftet fil:skits.png

Brugbart svar (0)

Svar #9
10. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Drejer det sig stadig om funktionen exp(z2) ? Den er ikke injektiv, eftersom

exp(z2) = exp((-z)2) for alle z ∈ C .

Svar #10

#9 Filen i #3, står der om at vise, at f(x + iy) er en injektiv. Det har jeg prøvet at lave som vist i #7. Kan du bekræfte om min skitse i #8 til opgave 2c ser fint ud?

Brugbart svar (1)

Svar #11

Jo, det er området mellem de røde grafer og y-aksen.

Jeg havde overset, at funktionen var restringeret til området Ω . Ellers, følg vinket i opgaven.

Svar #12

Tak. Jeg har fulgt vinket, og det hjælp mig ikke med at komme godt igang med processen som vist i #7. Jeg har forsøgt lave uden hjælp i nogle dage, men det lykkedes ikke.

Brugbart svar (1)

Svar #13

For funktionen f(z) = exp(z2) , hvis exp(z12) = exp(z22) , med z1 = x1 + iy1 , og z2 = x2 + iy2 , er

|exp(z12)| = |exp(z22)| , og arg(exp(z12)) = arg(exp(z22)) + p·2π ,

dvs.

exp(x12-y12) = exp(x22-y22) , dvs

x12 - y12 = x22 - y22

og

2x1y1 = 2x2y2 + p·2π , og dermed

x1y1 = x2y2 + p·π , p ∈ Z .

Da z1 , z2 ∈ Ω , er x1 > 0 , |y1| < π/(2x1) , og x2 > 0 , |y2| < π/(2x2) , dvs

x1·|y1| < π/2 , og x2·|y2| < π/2 .

Der gælder derfor

-π/2 < x1y1 < π/2 , -π/2 < -x2y2 < π/2 , og dermed

-π < x1y1 - x2y2 < π ,

og da x1y1 - x2y2 = p·π med p ∈ Z , må der gælde p = 0 .

Vi har altså x1y1 = x2y2 . Endvidere har vi fra før x12 - y12 = x22 - y22 .

Vi har altså   (x1 + iy1)2 = x12 - y12 + 2ix1y1 = x22 - y22 +2ix2y2 = (x2 + iy2)2 , altså

z12 = z22 , dvs

(z1 - z2)·(z1 + z2) = 0 , dvs.

z1 = z2 eller z1 = -z2 , dvs.

(x1 = x2 ∧ y1 = y2) ∨ (x1 = -x2 ∧ (y1 = -y2) .

Da både z1 og z2 ligger i mængden Ω , gælder der x1 > 0 og x2 > 0 , så der må gælde

(x1 = x2 ∧ y1 = y2) , dvs.

z1 = z2 .

Skriv et svar til: En holomorfi funktion.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.