Matematik

Eksplicit funktion og emplicit funktion

12. september 2014 af MiraSand (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Nogen der kan hjælpe med nedenstående opgave:

Brug nedenstående figur til at beskrive og forklare intuition bag eksplicit funktion og implicit givne funktion. (Hint: Antag x = x2 og x= x1 er to lodrette symptomer, og opdel kurven i tre forskellige intervaller)

(figuren er vedhæftet)

Problemet er at jeg ikke rigtig forstår hvad eksplicit funktion og implicit funktion, og så skal jeg gøre det ud fra kurven, hvilket jeg endnu mere ikke forstår.

Håber virkelig der er en derude som vil hjælpe :)

Tak på forhånd

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
12. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Ved en eksplicit defineret funktion f(x) er der givet en præcis forskrift for funktionen til beregning af f(x), for eksempel

        f(x) = (x2-1)·ex .

Ved en implicit defineret funktion er der givet en ligning, der implicit (indirekte) specificerer, hvordan y = f(x) skal beregnes, for eksempel

        x2 + y3 = 5 .

Ligningen giver ikke en direkte forskrift for y som funktion af x, men man kan benytte ligningen til at beregne y, hvis x er kendt.


Svar #2
12. september 2014 af MiraSand (Slettet)

#1

Ved en eksplicit defineret funktion f(x) er der givet en præcis forskrift for funktionen til beregning af f(x), for eksempel

        f(x) = (x2-1)·ex .

Ved en implicit defineret funktion er der givet en ligning, der implicit (indirekte) specificerer, hvordan y = f(x) skal beregnes, for eksempel

        x2 + y3 = 5 .

Ligningen giver ikke en direkte forskrift for y som funktion af x, men man kan benytte ligningen til at beregne y, hvis x er kendt.


Det gav rigtig godt mening - Tusind tak for hjælpen :D


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

I forhold til det vedlagte er det ikke korrekt, som det gøres i vinket, at kalde linien med ligningen x = x1 for en asymptote til kurven. Denne linie er en lodret tangent til kurven, men ikke en asymptote.


Skriv et svar til: Eksplicit funktion og emplicit funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.