Kemi

Na2SO3 = hva pokker! nu troed jeg lige jeg havde fattet det??

05. oktober 2014 af tim293 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg kikkede en del på SO4, fordi fleratomet har en ladning på -2. Jeg synes jo hvis svovl med 6 valens elektroner, hænger sammen med 4 oxygen atomer, med hver 6 valenselektroner, så bør de da tilsammen have en neutral ladning, fordi de som udgangspunket er nutrale, og nu har hænger sammen.

men så gik det op for mig at det er et iongitter, og de hænger sammen med 2 Natrium atomer, og så går det op. Så ligger man 2 elektroner til , og så er der 2 elektroner til hver oxygen, der så har de eftertragtede 8 valenselektroner hver. Fedt, det går op, MEN...

Så bliver jeg bedt om at gøre rede for Na2SO3, som et iongitter. Svovl-atomet har 6 valenselektroner, hvoraf de 3 oxygen atomer gerne vil have 2 hver. Hvorfor skulle det fleratom dog tage ydereligere 2 elektroner fra de 2 natrium atomer??? Det er fleratomet nødt til, ellers er det jo ikke et atomgitter!

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. oktober 2014 af kieslich (Slettet)

håber det hjælper

Vedhæftet fil:na2so3.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
05. oktober 2014 af Heptan

Den tager ikke to elektroner fra natrium. Den har i forvejen to elektroner ekstra, og natriumionerne har også i forvejen en elektron mindre hver.

Der findes også et molekyle der hedder svovltrioxid, SO3, som er neutralt udadtil.

SO32- kaldes for sulfit.

Når vi skal forklare hvorfor sulfit må være en stabil negativt sammensat ion, må vi se på to ting:

1. Oktetreglen, alle atomerne, især 1. periode, vil gerne have 8 valenselektroner (grundstoffer i lavere perioder, fx svovl er dog lidt ligeglade med den regel)

2. Hvert atom vil helst være neutralt, dvs. ikke have en alt for stor ladning (ladninger på -1 og +1 er dog tilforladeligt)

Svovltrioxid, SO3 er et molekyle som opfylder reglerne fint.

Sulfit, SO32-, som har 2 elektroner ekstra, følger også reglerne fint. Svovl er kun bundet til tre oxygenatomer ifht. sulfat, SO42-. I sulfit har svovl to enkeltbindinger til oxygen, og en dobbeltbinding til det 3. oxygenatom. Dvs. svovl har 4 valenselektroner fra bindingerne (den plejer at have 6, og hvis den kun har 4 elektroner giver det en ladning på +2, og det duer ikke...) ... og derfor mangler den 2 elektroner. Det kan vi løse ved at give den et udelt elektronpar, og så har den ladningen 0 igen.

Svar #3
06. oktober 2014 af tim293 (Slettet)

tak :)

Skriv et svar til: Na2SO3 = hva pokker! nu troed jeg lige jeg havde fattet det??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.