Kemi

Opløslighedsprodukt ud fra målt pH

13. oktober 2014 af Mouse456 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle

Jeg sidder nu med en opgave, og kan ikke komme videre med den. Opgaven er baseret på et forsøg, hvor man skal måle pH, Denne er ikke målt endnu. Men jeg skal vide, med hvilken metode kan jeg bestemme opløselighedsproduktet, når jeg kender den målte pH. 

Jeg har en mættet opløsning af Mg(OH)2 , hvor jeg så kender den målte pH.

Åbenbart, vil mit bud være, at jeg først bestemmer OH-, da jeg kender pH, på flg. måde:

pOH=14-pH

pOH bestemmes ved:   pOH=1/2(pKb-log (cB))

Men hvad med pKb ?? Fordi, den er ikke angivet nogen steder i tabeller (bogen, nettet), pga. pKb <1 for Metalhydroxider i Hovedgruppe 2.

Er der så en anden metode til at bestemme OH- ?

Mht. hvordan jeg kan bestemme opløslighedsproduktet er klart, idet reaktionsligningen er:

Mg(OH)2  --->    Mg2+  +  2 OH-

Opløslighedsprodukt:  Ksp = x * 2x2    ,  hvor x = koncentration af OH-  

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. oktober 2014 af mathon

Hvis den molære opløselighed af en mættet Mg(OH)2-opløsning
kaldes s,
har du for
                                \left [ Mg^{2+} \right ]\cdot \left [OH^- \right ]^2=K_{sp}
                                     s\; \; \; \; \; \cdot \; \; \left ( 2s \right )^2=\; K_{sp}
               hvoraf
                                           s=\left ( \frac{K_{sp}}{4} \right )^{\frac{1}{3}}=\left ( \frac{5\cdot 10^{-12}\; M^3}{4} \right )^{\frac{1}{3}}=1,0772\cdot 10^{-4}\; M

Brugbart svar (0)

Svar #2

dvs
                                           \left [ OH^- \right ]=2\cdot s=2\cdot \left ( 1,0772\cdot 10^{-4}\; M \right )=2,1544\cdot 10^{-4}\; M

pH=14+\log\left ( \left [ OH^- \right ] \right )=14+\log\left ( 2,1544\cdot 10^{-4} \right )=10,33

Svar #3
13. oktober 2014 af Mouse456 (Slettet)

# 1

Ja, på den måde kan man også bestemme koncentrationen. Og her, anvender du Opløselighedsproduktet for Mg(OH)2

Men meningen med opgaven er jo netop, at bestemme Ksp ud fra den målte pH.

Og derefter skal man angive og sammenligne med Ksp ud fra tabellen, som man aflæser.

Brugbart svar (0)

Svar #4

Omvendt
                       \left [ OH^- \right ]=10^{pH-14}=2s

s=\frac{10^{pH-14}}{2}
og
                       K_{sp}=4\cdot s^{3}=4\cdot \left ( \frac{10^{\, pH-14}}{2} \right )^3=\frac{10^{\, 3\cdot pH-42}}{2}
                som med målt pH = 10,33
giver
                      K_{sp}=\frac{10^{\, 3\cdot 10,33-42}}{2}=4,89\cdot 10^{-12}\; M^3

Svar #5

Det giver bedre mening nu.

Men, hvorfor står der 4?

Brugbart svar (0)

Svar #6

genlæs #1
og indse, at du har en fejl i dit udtryk
                                                                Ksp = x * 2x2    som skal være

Ksp = x · (2x)2   

Svar #7

Det er rigtigt, at jeg fik lavet en fejl der. Tak for svaret :)

Skriv et svar til: Opløslighedsprodukt ud fra målt pH

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.