Kemi
Side 2 - Syre og base
Svar #21
17. oktober 2014 af SSunshine (Slettet)
Min opgave er at jeg skal finde ud af om disse salte opløst i vand giver en sur, basisk eller neutral opløsning samt bruge definitionerne for syrer og baser.
Jeg er også forvirret omkring spørgsmålet for normalt er det den omvendte reaktion man plejer at lave:
HNO3 (aq) + NaOH (aq) → H2O (l) + NaNO3 (aq)
men opgaven beder om det modsatte, har jeg forstået det som, altså:
H2O+ (l) + NaNO3- (aq) --> HNO3 (aq) + NaOH (aq)
Til mit sidste spg. om det er neutralt har du besvaret nej. Men er det fordi, reaktionen ikke kan være neutral hvis det bliver til en stærk syre og en stærk base. Altså det modsatte af den første reaktion aller øverst?
Undskyld jeg spørger for meget, jeg vil gerne have det hele på plads inden jeg fortsætter med resten.
Svar #22
17. oktober 2014 af Heptan
Jeg forstår virkelig ikke din opgave, du har sagt at du skal finde ud af om saltene opløst i vand, giver en sur, basisk eller neutral opløsning, men så siger du samtidig, at du i opgaven bliver bedt om at gøre rede for en mærkelig reaktion.
Har du mulighed for at uploade et billede af opgaven?
Lad mig citere mig selv: "Det har jeg ikke sagt". Du spurgte, om den er neutral, fordi "vand + salt omdannes til en stærk syre og en stærk base", og så viste du reaktionsskemaet, og til det svarede jeg nej. Og jeg har ingen idé om hvilken opløsning du henviser til, så jeg kan ikke svare på om den er neutral
Svar #23
Her er opgaven uploadet
Svar #25
Men opgaven siger at disse salte skal opløses i vand
Svar #26
Ja, og du skal undersøge om stofferne er syrer eller baser. Hvis de ikke er, eller hvis de er yderst svage, så bliver opløsningen neutral.
Svar #27
Eksempel:
NaNO3, natriumnitrat. natriumnitrat består af Na+ og NO3-. Na+ udviser ikke syre/base egenskaber. Nitrat er en yderst svag base. Konklusion: En vandig opløsning af natriumnitrat er neutral.
Svar #28
hvilke stoffer skal man undersøge for at se om det er syrer eller baser, vand og saltet el. produktet som jeg fik til den stærke syre (saltpetersyre) og den stærke base natriumhydroxid? og hvordan kan man ud fra den opgave bestemme om det er sur, basisk eller neutral opløsning? vi har ikke haft om pK-værdier endnu, men jeg ved godt hvad det er.
Svar #29
Nåå ok på den måde. Kan du lave endnu et eksempel med det næste salt, et salt med sur opløsning og et salt med basisk opløsning?
Derefter prøver jeg selv.
Svar #30
Du skal undersøge begge ioner i ionforbindelsen, og undersøge om de udviser syre/base egenskaber. Du behøver ikke at bekymre dig over eventuelle produkter på nuværende tidspunkt
NaOH består af Na+ og OH-. Natriumion udviser ikke syre/base egenskaber. Hydroxid er en stærk base. Konklusion: En vandig opløsning af natriumhydroxid er basisk.
NH4Br består af ammonium, NH4+ og bromid, Br-, hvoraf ammonium er en svag syre, og bromid er en yderst svag base. Konklusion: En vandig opløsning af ammoniumbromid er sur.
Svar #31
Den der vægter mest af de to stoffer afgører om det bliver en basisk, sur eller en neutral opløsning, ikke?
til kaliumcarbonat har jeg fået dette:
K2CO3
fordi kalium er salt og ikke har syre/base egenskaber og carbonat er en middelstærk base, er opløsningen basisk.
Kommer det til at hedde K+ og CO-, når man kigger på dem hver for sig?
Svar #32
Hvis jeg skal gå videre med opgaven, dvs. definitionerne for syrer og baser, kan vand så godt afgive en hydron til nitrat i følgende reaktion:
H2O+ (l) + NaNO3- (aq) --> HNO3 (aq) + NaOH (aq)
og det skal være netop denne reaktion, som opgaven også har bedt om. Hvis det ikke er vand der afgiver en hydron, hvilket stof er det så?
I de følgende reaktioner med salte i vandig opløsning, får jeg også kun vand som den eneste mulighed til at afgive en hydron.
Håber jeg kan få svar til disse spørgsmål og i #31.
Svar #33
Den der vægter mest af de to stoffer afgører om det bliver en basisk, sur eller en neutral opløsning, ikke?
Ja
Kommer det til at hedde K+ og CO-, når man kigger på dem hver for sig?
K+ og CO3-
Det har opgaven da ikke bedt om?
Der findes ikke noget stof der hedder H2O+, ej heller findes stoffet NaNO3-.
Desuden afgiver vand ikke en hydron til nitrat.
Jeg forstår ikke de sidste spørgsmål
Svar #34
Afgiver vand ikke en hydron til nitrat eftersom nitrat er en yderst svag base og vand en yderst svag syre, og derfor kan vand afgive hydronen og nitrat optage denne hydron? Hvad er det rigtige, hvis dette er forkert?
Svar #36
Hvad er det rigtige, hvis det jeg har skrevet er forkert?
Svar #37
#34, #36
Jeg har allerede sagt nej til det flere gange. Det rigtige svar er "nej". Det sker ikke
Svar #38
Dvs. hvis vand optræder sammen med et salt, der indeholder en yderst svag base eller en yderst svag syre, sker der ingen reaktioner. Altså hvis den vandige opløsning er det salt er neutral.
Hvis den vandige opløsning af et salt er sur eller basisk, sker der så i dette tilfælde en afvigelse af hydron fra vand?
Svar #39
Hvis et salt ikke har syre/base egenskaber, så sker der ingen syre/base reaktion når saltet opløses i vand.
Hvis et salt derimod har syre/base egenskaber, så sker der en syre/base reaktion når saltet opløses i vand.
Det er bl.a. det, som Brøndsteds definition går ud på
Svar #40
Super, tak.
Så dvs. når NH4NO3 reagerer med vand, er det jo en sur opløsning.
da dette salt har syre/base egenskaber, afgiver vandet så i dette tilfælde sin hydron til NO3.?