Matematik
Søger anbefalinger til matematikbøger
Hej folk.
Jeg er en ung fyr, der tidligere har bestået matematik på a-niveau i gymnasiet. Nu, et par år efter, kunne jeg godt tænke mig at holde mine færdigheder ved lige, og jeg søger derefter efter anbefalinger til matematikbøger.
Grundlæggende søger jeg anbefalinger til to typer bøger: opgavebøger og bevisbøger.
Med opgavebøger tænker jeg egentlig bare på bøger fyldt med opgaver svarende til ca. mit niveau, altså matematik på gymnasielt a-niveau og frem.
Med bevisbøger tænker jeg på en mere teoretisk bog, som gennemgår vigtige matematiske beviser fra de basale euklidske og frem. Min drøm er at finde en bog der har samlet de væsentligste matematiske beviser inden for geometri, algebra, statetisk osv. osv. osv. som kan hjælpe mig med at få en bedre forståelse for matematikken inden for så mange felter så muligt.
Jeg er ligeglad med om bøgerne er på engelsk eller dansk. Hvad prisen angår er det underordnet, da jeg er villig til at betale for kvalitet når det kommer til bøger. Da jeg allerede har en bog med opgaver er det især bevisbogen, som jeg er interesseret i. Alle forslag vil være velkomne.
Svar #1
29. oktober 2014 af peter lind
På http://www.ventus.dk kan du hente flere elektroniske bøger gratis. Jeg har prøvet nogle af dem og de er ganske udmærket. Jeg ved dog ikke lige om de dækker dine krav; men det er værd at forsøge.
Så er der Schaums outline series. Jeg har fundet, at de er aldeles fremragende til selvstudier. Du kan finde nogle gratis på internettet. De kan også lånes på biblioteker., så du kan se i forvejen om det er noget for dig.
Svar #2
29. oktober 2014 af peter lind
Tilføjelse: Du kan også på biblioteket låne matematibøger for gymnasiet. Ældre bøger som Christensen og Rindung gør mere ud af beviser end man gør i dagens gymnasium, så vidt jeg ved
Svar #3
29. oktober 2014 af SuneChr
# 2
Helt rigtigt. Kristensen og Rindung's matematiske lærebogssystem for gymnasiet kan næppe gøres efter.
I 1960'erne/-70'erne udklækkede man matematiske studenter, som kunne deres stof, takket være gode bøger, gode lærere og fra undervisningsministeriets side, nogle krav, man ikke gik på kompromis med.
Svar #4
30. oktober 2014 af prelon1990 (Slettet)
Tak for anbefalingerne Peter og Sune. Lyder som nogle gode forslag. Dem vil jeg bestemt se på :)
Skriv et svar til: Søger anbefalinger til matematikbøger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.