Fysik

Skrå kast m. luftmodstand

02. november 2014 af Larspeter1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej derude, 

jeg skal til at lave SRP, og har valgt at skrive om det skrå kast m. luftmodstand. Derfor håber jeg på lidt hjælp. Jeg er lidt usikker på, hvordan man kan regne luftmodstanden af et projektil ud? Nogen der kan hjælpe eller komme med nogle forslag? 

Tak 

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. november 2014 af Soeffi

Se evt. ude til højre. (I øvrigt klogt af dig at skrive, hvad du søger i overskriften; det er det, som teksterne ude til højre matches op mod).

Brugbart svar (1)

Svar #2
02. november 2014 af Jerslev (Slettet)

#0: Man benytter v²-loven til at beregne luftmodstande.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation

Svar #3
02. november 2014 af Larspeter1 (Slettet)

#0: Man benytter v²-loven til at beregne luftmodstande.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation

Tak for svaret Jerslev.
Jeg snakkede med min lærer tidligere og han nævnte at problemet er at når man affyrer et projektil vil den hele tiden ændre hastigheden (v).
Så jeg tænker, hvordan kan man udregne det med den formel når man ikke har en konstant hastighed ? 

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. november 2014 af Jerslev (Slettet)

#3: Ja, problemet er størrelse og retning af hastighedsvektoren, der konstant ændres som følge af luftmodstanden (der altid virker modsat rettet bevægelsen).

Du skal opskrive problemet som en differentialligning, og den skal så løses (i 2 dimensioner skal den løses numerisk - i 1 dimension kan den løses analytisk).

Brugbart svar (0)

Svar #5
03. november 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Luftmodstanden bliver  Fluft = k * v2.

Du kan jo gætte på, at hvis du slipper projektilet i et par kilometers højde, kan det opnå en max. hastighed på fx 1200 km/t, førend  Fluft = -g.  Herudfra kan k beregnes.

Som #4 er inde på, bør du anvende en numerisk beregning, ved at beregne ændring i hastighed, fx pr. 1/1000 sek. Programmet stopper beregningen, når projektilet fx lander, og status kan aflæses (hvor langt væk, osv.).

Din computer vil beregne det på et par sekunder, (hvis du ikke benytter Excel). Husk at regne med høj præcision (64 bit numbers).

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. november 2014 af hesch (Slettet)

#5:  Korrektion:   . . .  førend Fluft = -g * m.

Skriv et svar til: Skrå kast m. luftmodstand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.