Matematik

a. Bestem ligninger for grafens tangenter i disse 2 punkter. b. beregn koordinaterme til de 2 tangenters skæringspunkt.

03. november 2014 af hallohallo12 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hjæælp. 

Opgaven lyder således: 
Grafen for funktionen F(x) = x2 - 6x + 5, skærer x-aksen i 2 punkter. 
a.Bestem ligninger for grafens tangenter i disse 2 punkter.
b.  beregn koordinaterme til de 2 tangenters skæringspunkt.

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. november 2014 af mathon

a)

                 beregn først f(x)'s nulpunkter

                 dernæst beregnes f '(xo) i disse nulpunkter
hvorefter
                 der indsættes i tangentligning:

                                                                       y=f{\, }'(x_o)\cdot (x-x_o)


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. november 2014 af mathon

b)
          Løs ligningssystemet
                                                  y=f{\, }'(x_{01})x-f{\, }'(x_{01})x_{01}

                                                  y=f{\, }'(x_{02})x-f{\, }'(x_{02})x_{02}


Svar #3
03. november 2014 af hallohallo12 (Slettet)

Kan ikke finde ud af at beregne det:-/

Brugbart svar (0)

Svar #4
03. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#3

Find først rødderne x01 og x02 i 2.-gradsligningen  f(x) = x2 -6x +5 = (x-2)(x-3) = 0 .

Beregn så f '(x01) og f '(x02) og indsæt i tangentligningerne, idet man jo kan benytte, at f(x01) = f(x02) = 0 .


Svar #5
03. november 2014 af hallohallo12 (Slettet)

Tak for hjælpen. Men det i siger jeg skal, kan jeg ikke finde ud af. Jeg skrev nu mere bare for at få facit. :)

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

Facit hjælper dig da ikke, når du ikke aner, hvad opgaven går ud på. Hvad forstår du ikke ved opgaven?


Skriv et svar til: a. Bestem ligninger for grafens tangenter i disse 2 punkter. b. beregn koordinaterme til de 2 tangenters skæringspunkt.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.