Fysik

Potentiel- & kinetisk energi

05. november 2014 af Joe11111 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej Jeg har fået en opgave og jeg har svaret og ville spørge om i kunne se om det var rigtigt eller om det er fuldkommen tosset?

Tabt bold og fjerbol

En kugle løftes op i luften indtil den har en potentiel energi i forhold til jorden på 100J. Kuglen løftes op af en kran med en jævn bevægelse, hvilket tog 10 sek. Kuglen slippes og falder ned a et kar med vand

a.  Hvor meget termisk energi bliver der overført til vandet og kuglen efter faldet?

Mit svar: 100J*10s = x*10s <=> x = 100J - Derfor er det 100J termisk energi

b. Hvor stor er effekten af kranen mens den løftede kuglen?

Mit svar: Jeg bruger her formlen P = \frac{E}{t} - Så jeg sætter den ind: \frac{100J}{10s} = 10w  er effekten af kranen 

Nu bliver samme forsøg gentaget med en fjerbold, så den også har en potentiel energi på 100J. Fjerbolden skulle dog løftes højere op, hvilket gjorde at det nu tog 23,7sek. Den blev også sluppet ned i et vandkar.

c. Hvorfor tror du at fjerbolden skulle løftes højere op for at nå samme potentielle energi?

Mit svar: Fjerbolden og bolden har forskellig masse

d. Det viste sig at den termiske energi i karet, efter faldet kun blev målt til 50J Hvor tror du resten af energien af? 

Mit svar: Resten af energien er omdannet til kinetisk energi.

e. Hvor stor er effekten af kranen mens den løftede fjerbolden?

Mit svar: Jeg bruger her formlen P =  \frac{E}{t}  - Så jeg sætter den ind: \frac{100J}{23,7s} = 4,22w er effekten af kranen

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. november 2014 af hesch (Slettet)

#0:

a)   Svaret er blot 100J.  Det har ikke noget med antal sek. at gøre.

b)  Er rigtig.

c)  Er rigtig.

d)  Fjerbolden har stor luftmodstand. Derfor er der afgivet større termisk energi til luften under faldet.

e)  Er rigtig.

Svar #2
05. november 2014 af Joe11111 (Slettet)

Tusind tak!:)

Skriv et svar til: Potentiel- & kinetisk energi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.