Matematik
Lysintensitet & eksponentiel udvikling
Jeg har formlen/ligning for lysintensiteten: 
I min opgave skal jeg forklarer hvad tallet 0,69 siger om lysintensiteten, og mit problem er, at jeg ikke ved hvad 0,69 siger om lysintensiteten. Hvad siger 0,69 om lysintensiteten?
Jeg havde også en anden opgave hvor jeg brugte ligningen:
, hvor x = tid(timer)efter en glasplade med bakterier er taget ud af en fryser og y = antal bakterier. Der var 2500 bakterier ppå glaspladen da den blev taget ud af fryseren, og efter det ville antallet af bakterier vokser med 3% pr. time.
Jeg viste sammenhængen mellem x og y således: 
Men mit problem i denne opgave var også en forklaring, jeg skulle forklare hvorfor antallet af bakterier vokser eksponentielt.
Jeg skrev: "Antallet af bakterier er en eksponentiel funktion af tiden efter glaspladen er taget ud af fryseren." Er det en ordentlig forklaring?
Svar #1
06. november 2014 af mathon
"Antallet af bakterier er en eksponentiel funktion af tiden efter glaspladen er taget ud af fryseren." er en konstatering men ikke en forklaring.
Svar #2
06. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
Din forklaring er stort set dette:
Antallet af bakterier vokser eksponentielt, fordi antallet af bakterier er en eksponentiel funktion.
Det er ikke nogen ordentlig forklaring. I stedet kunne du have forklaret, at den relative væksthastighed er konstant, hvorfor antallet af bakterier vokser eksponentielt.
I opgaven med lysintensiteten aftager lysintensiteten eksponentielt med en halveringslængde
x1/2 = log(0,5) / log(0,69) = 1,868 (længdeenhed) .
Svar #3
06. november 2014 af SashaStub (Slettet)
Med lysintensiteten, hvordan kan: "I opgaven med lysintensiteten aftager lysintensiteten eksponentielt med en halveringslængde: x1/2 = log(0,5) / log(0,69) = 1,868 (længdeenhed) ." forklare hvad 0,69 siger om lysintensiteten? Er det en forklaring?
Skriv et svar til: Lysintensitet & eksponentiel udvikling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.