Kemi
Hjælp mig med at forstå Aluminiumsulfat..
Jeg prøver at forstå Aluminiumsulfat.
Det er et salt.
Men hvis det er et salt, så er det vel en ionforbindelse, dvs. 2 eller flere molekylder der bliver holdt sammen af modsat rettede ion ladninger?
Hvordan kan det så være at når jeg kikker på et billede af molekylet, ser det ud som om alle bindinger i molekylet er fælles elektroner? Der bør vel være mindst en binding, der ikke er fælles elektroner men istedet en ionbinding, ellers er det da ikke et salt! Hvor er ionforbindelsen?
Svar #1
14. november 2014 af OliverGlue (Slettet)
Kan du vise os billedet?
Aluminiumsulfat er bestemt et salt, holdt sammen af ionbindinger - jeg tror ikke, at du på C-niveau skal kunne redegøre for den rumlige struktur.
Svar #2
14. november 2014 af Heptan
Nogle gange betragter man aluminium som et halvmetal, så man kan tænke sig at nogle kan finde på at se aluminiumsulfat som en kovalent forbindelse. Det er også i nogle sammenhænge praktisk at tegne ionbindingerne, som var de kovalente, for at holde styr på valensen og elektronerne.
Ionkarakter er ikke et enten/eller begreb, nogle forbindelser har mere ionkarakter end andre, og overgangen er glidende.
Skriv et svar til: Hjælp mig med at forstå Aluminiumsulfat..
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.