Biologi

Slangegift opgave

16. november 2014 af hioghi (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt i de to opgaver, jeg har vedhæftet som billede? Det er især opg. a jeg ikke helt kan finde ud af.. Forstår ikke helt, hvordan jeg skal give et eksempel på opbygning og funktion af et glycoprotein?

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. november 2014 af Casabon

1. Glykoproteiner er grundlæggende proteiner, som gennemgår en glykosylering, hvor de får covalent påsat oligosakkarider (altså komplicerede sukkerstrukturer). De består altså af et protein (aminosyre) skelet påsat sukkerkæder. Der er adskillige glykoproteiner i menneskekroppen, men de spiller blandt andet en vigtig rolle i immunforsvaret, hvor både MHC er et glykoprotein og det samme er immunoglobulinerne (antistof). 

2. LD50 beskriver den dosis der skal til for at slå halvdelen af en population ihjel. Det man kan gører er at afprøve stoffet i forskellige doser på forskellige grupper af mus. Det ender man med at kunne lave en kurve over, og derved finde et estimat af LD50.

Skriv et svar til: Slangegift opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.