Kemi
Sammenblanding af vand og ethanol
Hej :-)
Jeg har en opgave, som jeg er i tvivl om. Den lyder på:
Ved sammenblanding af ethanol og vand sker der en volumenformindskelse. Molekylerne ligger åbenbart tættere sammen i blandingen end i de rene væsker. Ved sammenblanding af 50,0 mL ethanol og 50,0 mL vand, får man 96,5 mL blanding.
a) Beregn blandingens ethanolindhold i volumenprocent
b) Hvad er indholdet af vand i volumenprocent
Jeg håber, der er én, der vil hjælpe. :-)
Svar #1
02. december 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)
a)
50,0 mL / 96,5 mL *100% = 51,8%
b)
Det samme. 51,8%
Mon ikke ideen med opgaven er, at man skal se, at en sum af volumenprocenter ikke nødvendigvis er 100.
Svar #2
02. december 2014 af pige5 (Slettet)
Okay, tusind tak. :-)
Jo, det kan du måske godt have ret i. Jeg kan bare ikke se, hvorfor de begge har 51,8 %, når volumen jo mindskes? En af dem på vil blive mindre end 50 mL, og så kan de da ikke have samme volumenprocent?
Svar #3
02. december 2014 af Heptan
Det er (uheldigvis?) sådan volumenbegrebet er defineret ... men man kan vel sige, man får måske mere ud af den konvention, da det så er lettere at sammenligne to flasker vin ... hvis man sagde at volumenprocent er det volumen solutten "i virkeligheden" fylder i blandingen, så bliver det jo først rigtig forvirrende, og så ville man ikke umiddelbart kunne sammenligne ... nu er jeg ikke ekspert i ethanol-vand blandinger, men det kan jo tænkes at volumen ikke aftager lineært, og så kunne det jo være at en 12 % havde 4 gange mere ethanol end en 6 % (igen, jeg aner intet om det) ... med den korrekte konvention kan man se, at en 12 % blanding har dobbelt så meget ethanol pr volumen ift. en 6 % blanding...
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Kemi_generelt/volumenprocent
Svar #4
02. december 2014 af pige5 (Slettet)
Okay, tak. Jeg tror måske, jeg forstår det. Men jeg forstår stadig ikke, hvorfor de begge vil have en volumenprocent på 51,8 %?
Svar #5
02. december 2014 af Heptan
Du har en 96,5 mL blanding, som indeholder 51,8 % + 51,8 % = 103,6 %
Altså, hvis man adskiller ethanol og vand fra blandingen, så vil der i alt være 96,5 mL * 103,6 % = 100 mL
Du kan også se på det sådan her: Du vil gerne finde ud af hvor meget ethanol der er i blandingen, og du ved der er 51,8 % (volumenprocent). 96,5 mL * 51,8 % = 50 mL
Det er faktisk meget praktisk, hvis man tænker over det. Men jeg kan nu også bedre lide at bruge stofmængdekoncentrationer
Skriv et svar til: Sammenblanding af vand og ethanol
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.